Liiku henkesi edestä!

4. toukokuu 2017 - 8:47 -- Verkkotoimitus
Keppijumppaa

Kuva: Vesa Tyni

Saako astmaa sairastava rasittaa itseään fyysisesti? Onko hengästyminen vaarallista? Astma on yleisin pitkäaikaissairaus Suomessa. Jokaisessa koululuokassa on vähintään yksi astmaa sairastava ja iäkkäillä astma on selvästi alidiagnosoitu sairaus, jonka toteamista vaikeuttavat muut samanaikaiset sairaudet.

Ennen vanhaan astmaa sairastavan käskettiin välttämään fyysistä rasitusta. Näin terveysliikunnan ammattilaisena voin nykyään huokaista helpotuksesta. Liikunnan kun tiedetään tänä päivänä olevan yksi tärkeimmistä astman omahoitokeinoista ja kaikkia astmaa sairastavia kannustetaan liikkumaan. Hyvä kunto edistää keuhkojen toimintaa. Se tehostaa keuhkotuuletusta ja liman poistumista, parantaa elimistön kykyä toipua hengitystieinfektioista ja pahenemisvaiheista sekä vähentää hengenahdistuksen tunnetta. Puhumattakaan liikunnan muista suotuisista vaikutuksista.

Astmaa sairastavan liikunta on turvallista, kunhan vain ottaa huomioon muutaman tärkeän seikan. Kokosin tähän muistilistan astmaa sairastavan turvallisesta liikunnasta:

• Pidä lääke lähellä
  • Pukeudu kunnolla
  • Malta aloittaa maltilla
  • Hörppää vettä välillä
  • Liiku siitepöly- ja katupölykausina sisällä
  • Hengitä huuliraosta
  • Kokeile liikkumista vedessä
  • Liiku intervalleissa
  • Vältä kuntoliikuntaa kuumeessa

Ota lääkkeet, liiku ja hengästy huoletta!

Lisätietoja hengityssairaan liikunnasta: www.hengitysliitto.fi/liikunta. Katso myös järjestöjohtaja Mervi Puolanteen luento Astmaa sairastavan turvallisesta liikunnasta. Tietoa astmasta sivulla www.hengitysliitto.fi/astma

astma

Lisää bloggauksia aiheesta