Tietoisesta hengittämisestä avaimet hyvinvointiin

3. huhtikuu 2017 - 9:56 -- Verkkotoimitus

Me kaikki osaamme hengittää, mutta käytämmekö tarpeeksi hyvin meille annettua työkalua saadaksemme jokapäiväiseen elämään hyvinvointia ja edistääksemme omaa terveyttämme. Tietoisella hengittämisellä voimme parantaa arkipäiväämme, tuoda siihen hyvinvointia lisääviä elementtejä ja nauttia elämästämme enemmän tietoisesti terveyttä edistäen. 21.3.2017 pidetyssä teemaillassa tietoisesta hengittämisestä oli kertomassa Tuija Rantamaa, tietoisen hengittämisen ohjaaja, MediYoga-ohjaaja ja liikuntalääketieteen opiskelija.

Teimme Tuijan ohjauksella erilaisia hengitysharjoituksia illan aikana. Halasimme tammipuuta ja tutustuimme hengitysankkuriin. Osallistujat hämmästelivät sitä, kuinka pienilläkin keinoilla on mahdollista auttaa itseään hengittämään helpommin ja voimaan paremmin! Illan anti sai ihmiset pohtimaan omia hengitystottumuksiaan, joita ei yleensä tule edes ajatelleeksi. Aiheisiin pääset tutustumaan yllä olevasta videosta.

Hengityssairaiden vertaistoiminta verkossa -projektia hallinnoi Oulun Seudun Hengitysyhdistys toukokuusta 2016 - maaliskuuhun 2017 Savonlinnan kansanterveyssäätiön rahoituksella. Projekti tarjosi hengityssairaille ja heidän läheisilleen vuorovaikutteisia ja voimavaroja vahvistavia vertaisryhmiä sekä kaikille avoimia teemailtoja Skype -yhteyden kautta. Yhteistyössä Hengitysliiton Pohjoisen aluetoiminnan kanssa projekti järjesti myös vertaisohjaajakoulutusta. Koulutetuilla vertaisohjaajilla on nyt valmiudet ohjata ryhmiä myös verkossa Skype-yhteydellä. Kevään 2017 aikana onkin koulutuksen myötä käynnistymässä uusia verkkovertaisryhmiä. Palautteet verkossa toimivasta vertaistoiminnasta ja teemailloista ovat olleet erittäin myönteisiä ja Skype-osallistumismahdollisuutta tilaisuuksiin kysytään koko ajan lisää.

Projektin käytännön toteutuksesta vastasi projektityöntekijä Kirsi Mäntykivi. Sydämelliset kiitokset Kirsille onnistuneesta projektista! Kirsin työsuhteen päätyttyä minun oli helppo astua hänen hyvin hoidetulle ”tontilleen” huolehtiakseni vielä kaksi mielenkiintoista teemailtaa sekä viedäkseni loppuun projektin hallintoon liittyvät tehtävät. Kiitos teille kaikille projektin toimintaan ja tilaisuuksiin osallistuneille!

Teemailtojen materiaalit ja tallenteet löytyvät osoitteesta http://www.hengitysyhdistys.fi/oulunseutu/content/teemaillat

Suosittelen rohkeasti kokeilemaan Skypeä ja tulemaan myös verkon kautta mukaan vertaisryhmiimme ja tilaisuuksiimme!

hengittäminen