Julkaistu: 24.11.2020
Artikkelit ja blogikirjoitukset

Vertaispuhelinpäivystäjän paras palkinto on soittajan hymy

Vertaispuhelimen puolella puhaltaa uudet tuulet. Puolen vuoden sisällä olemme saaneet kuusi uutta päivystäjää ja Ratkaistaan yhdessä! -hankkeen myötä avaamme elokuussa 2019 vertaispuhelimen, joka on suunnattu sisäilmasta sairastuneiden lasten vanhemmille. Puhelimessa päivystävät vapaaehtoiset tarjoavat vertaistukea erityisesti koulujen sisäilmasta oireilevien ja sairastuneiden lasten vanhemmille. Uusi linja toimii Hengitysliiton sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimen rinnalla.

Olen toiminut sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimen päivystäjänä syksystä 2016 lähtien ja vertaispuhelimen koordinaattorina tammikuusta 2018. Aloittaessani päivystäjänä koin, että tämä on itselleni helppo tapa antaa vertaistukea sitä tarvitsevalle. Koen niin edelleen. Helppoa siksi, että päivystäjä varaa omiin aikatauluihinsa sopivat vuorot ja toimii kotoa käsin. Työskentelyvälineet saamme käyttöömme Hengitysliitolta ja tuki tulee muun muassa mainiolta päivystäjien tiimiltä sekä tarmokkaalta vertaistoiminnan suunnittelijalta.

Jokainen päivystäjä päivystää vertaispuhelimessa noin kerran kuukaudessa, kolmen tunnin ajan. Tärkeää on varata itselleen rauhallinen tila ja olla läsnä hetkessä, jokaista soittajaa varten erikseen. Jokainen puhelu ja tarina on erilainen, yksilöllinen sekä jokaisen oma. Jokaisen tarina on tosi. Ja sanomattakin on selvää, että puhelut ovat anonyymejä ja luottamuksellisia.

Joskus puhelut koskettavat syvääkin syvemmältä. Silloin päivystäjä kohtaa ja kuulee kipeitäkin tunteita. Päivystäjän tärkein tehtävä on löytää soittajan kerronnasta ne pienen pienet oljenkorret, jotka veisivät soittajan asiaa eteenpäin. Päivystäjä toimii paitsi kuuntelevana korvana, myös eräänlaisena peilinä, joka sanoittaa, tukee ja vahvistaa. Päivystäjä kulkee rinnalla ja tarvittaessa ohjaa eteenpäin, esimerkiksi Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvonnan puoleen.

Valmiita neuvoja ei yleensä ole, vaan jokainen yksilö tekee lopulta omat ratkaisunsa ja me päivystäjät tuemme soittajaa. Aina ei kuitenkaan asioihin löydy ratkaisua ja tällöin päivystäjänkin tulee olla itselleen armollinen. Jokainen meistä tekee parhaansa ja haluaa auttaa vertaistaan, oman kokemuksensa ja tietämyksensä puitteissa. On tärkeää osoittaa soittajalle, että elämä voi jatkua ja rajoitteista huolimatta pystyy toimimaan arjessa.

Päivystäjänä toimiminen on palkitsevaa ja jokaisesta puhelusta oppii aina itsekin. Kokemusta siis karttuu koko ajan lisää. Päivystäjän ehkä antoisimpia hetkiä ovat kuitenkin ne, kun puhelun lopussa kuulet hymyn soittajan äänestä.

Bloggaaja
Pirkko Moisio

vertaispuhelimen päivystäjä ja koordinaattori

Olen entisessä työssäni sisäilmasta sairastunut ja kokemustoiminnan kautta moneen sisäilmatoimintaan mukaan lähtenyt. Vertaistoiminta antaa voimaa ja intoa tehdä työtä tärkeän asian parissa.

Vapaa-aikanani liikun paljon luonnossa ja valokuvaan, luonnossa aika pysähtyy ja ajatukset selkiytyvät. Olen myös ikuinen opiskelija, joten minut löytää usein nenä kiinni kirjassa tai kenties roikkumasta katosta, ilmajoogakankaassa.

Sydän täynnä elämää