Vertaisryhmästä ja CPAP-hoidosta apua uniapneaan

15. maaliskuu 2017 - 8:49 -- Verkkotoimitus
CPAP-hoito on tehokasta

Tänä keväänä on kulunut 17 vuotta siitä, kun sain kuulla sairastavani uniapneaa. Sairauteni on siis teini-iässä, kuitenkin vailla teini-iän myllerryksiä. Sairauteni kulku ennen tutkimuksiin menoa oli aika tyypillinen: voimakas kuorsaus josta vaimo huomautteli, nukahtelu työpöydän äären kesken työpäivän, jopa elokuvissa nukahtelua, reilu ylipaino, korkea verenpaine, jatkuva väsymys vaikka nukkui pitkät yöunet. Kesti aikansa, kunnes päätin mennä tutkimuksiin. Lopullinen kannustin tutkimuksiin menoon oli se, kun perhetuttava lääkäri sanoi minulle ”ellet halua, että sinulla on kohta leski ja kaksi puoliorpoa lasta, niin varaat ajan uniapneatutkimuksiin heti.”

Uniapnean hoitona minulla on ollut alusta lähtien CPAP-hoito, joka on sopinut minulle hyvin. Myönteiset hoitotulokset alkoivat näkyä jo muutaman vuorokauden kuluttua hoidon aloittamisesta.

Toinen tärkeä tekijä uniapneani hoidossa on ollut paikallinen uniapneavertaisryhmä. Muutama kuukausi diagnoosin saamisen jälkeen järjestettiin sairaalassa ensitietopäivä, jossa oli mukana paikallisen hengitysyhdistyksen edustaja kertomassa yhdistyksessä toimivasta uniapneavertaisryhmästä. Menin heti mukaan vertaisryhmän toimintaan. Olen osallistunut vertaisryhmätoimintaan kuluneiden 17 vuoden aikana mahdollisuuksien mukaan. Olen saanut ryhmässä vinkkejä CPAP-laitteen käyttöön liittyvissä asioissa ja muutenkin ryhmällä on ollut elämänlaatua parantava vaikutus.

Uniapnean vertaisryhmään kannattaa liittyä. Yhdistyksien yhteystiedot löytyvät Hengitysliiton nettisivulta Paikallisyhdistykset. Vertaistukea saa myös Hengitysliiton Uniapnea-keskustelupalstalta. Mikäli paikkakunnallasi ei ole uniapnean vertaisryhmää ehdota paikalliselle hengitysyhdistykselle ryhmän perustamista.

Viimeksi vertaisryhmässämme syntyi keskustelua liikunnan merkityksestä uniapnean hoidossa. Säännöllinen liikunta on yksi osa uniapnean hyvää hoitoa. Säännöllinen liikunta parantaa mm. unen kestoa ja unen laatua. Hengitysliitto on ollut aktiivinen jäsenistönsä liikuttaja jo 30 vuoden ajan. Kaksinkertaisen juhlavuoden, Hengitysliiton liikuntatoiminta 30 vuotta ja Suomi 100 vuotta, kunniaksi kaikki liikkumaan 100 lasissa ja muistamaan arkiliikunnan tärkeyden. Lisätietoa Suomi liikkuu 100 lasissa! -kampanjasta.

uniapnea

Lisää bloggauksia aiheesta