Hengityssairaiden tarinat

Sivulle on koottu muun muassa harvinaisia hengityssairauksia ja astmaa sairastavien sekä sisäilmasta sairastuneiden selviytymistarinoita.

Pertti sairastui astmaan. Pian hänellä todettiin myös keskivaikea uniapnea. Astmalääkityksen ja CPAP-hoidon lisäksi Pertti hoitaa itseään liikkumalla ahkerasti. Myös yhdistystoiminta on lähellä Pertin sydäntä.

Heikki Huotari sairastui työpaikkansa sisäilmasta. Työnantaja vähätteli sisäilmaongelmia ja Heikin oireilua. Työtoveritkin ottivat etäisyyttä. Heikki jäi yksin. Loppujen lopuksi hän menetti tajunsa työpaikan vessassa ja iski päänsä lavuaariin. Sen jälkeen työpaikalle ei enää ollut paluuta.

Koulun sisäilmasta sairastuneet kasiluokkalaiset Santra ja Pihla ovat nykyajan evakkoja. Tytöt ovat kokeilleet 15 eri opiskelupaikkaa, kuten kahviloita ja muita yleisiä tiloja. Miten tytöt suhtautuvat tulevaisuuteensa? Mitkä ovat heidän terveisensä päättäjille ja mitä mieltä he ovat nykyajan rakentamisesta?

Vuonna 2014 Kaurialan koulussa ilmeni sisäilmaongelmia. Kaikki koululaiset siirtyivät opiskelemaan väistötiloihin Hämeenlinnan Ammattikorkeakouluun. Yläastelaiset Santra ja Pihla, joille sisäilmaongelmat olivat aiheuttaneet vakavia ongelmia, eivät pystyneet opiskelemaan väistötiloissakaan. Ainoa tila, jossa he kykenevät työskentelemään, on Kaurialan koulun kabinetti.

Jonathan sairastaa vakavaa, harvinaista keuhkosairautta. Hän tarvitsee lisähappea päivittäin. Jonathanin sairauden hoitaminen on iso osa hänen äitinsä Johannan elämää. Miten Johanna jaksaa ja mistä hän saa voimaa?

Jonathan sairastaa synnynnäistä keuhkoputkien laajentumaa. Lisähappi on hänelle välttämätön hoitomuoto monen muun lääkkeen ohella.

Anna sairastaa hyvin vaikeaa ja harvinaista hengityssairautta. Aiemmin terve nuori nainen joutui sopeutumaan täysin erilaiseen elämään. Kannettava happirikastin on tärkeä apuväline arjen toimintojen tukena.

Jianca on yksi niistä, joiden arkielämä ei suju yhtä vaivattomasti kuin valtaosalla lapsista. Lapsen sairastuminen vaatii arkielämän sopeutumista koko perheeltä.

Taitoluistelija Tino Olenius sairastui lapsena astmaan. Miten Tino on päässyt huipulle sairaudestaan huolimatta ja millaista tukea hän on vuosien saatossa saanut? Video liittyy YIellä näytettyyn Iso kiitos -ohjelmasarjaan.

Entinen pikajuoksija Tuija Helander sairastui kesken urheilu-uransa vakavaan keuhkosairauteen, jonka vaikeimmat vaiheet hän joutui käymään läpi yksinhuoltajana. Tuija kiittää Hengitysliiton liikunnansuunnittelija Janne Haaralaa hädän hetkellä saamastaan tuesta. Video liittyy YIellä näytettyyn Iso kiitos -ohjelmasarjaan.