Ilmalämpöpumppua säädetään kaukosäätimellä.

Ilmalämpöpumput

Ilmalämpöpumppu sopii hyvin asuntojen, toimistojen, autotallien ja mökkien lämmittämiseen sekä viilentämiseen.

Ilmalämpöpumppu on laitteisto, joka muuttaa ulkoilman lämmitysenergiaksi suoraan talon huoneilmaan. Ilmalämpöpumppu ei ole ilmanvaihdon laite.

Ilmalämpöpumppu ei korvaa ilmanvaihtoa, sillä se ei vaihda sisäilmaa, vaan ainoastaan kierrättää sitä. Paras tapa huolehtia sisäilman laadusta on kunnollinen tuloilman suodatus, siivous ja oikein mitoitettu rakennuksen kokonaisilmanvaihto.

Ilmalämpöpumppu on huomattavasti edullisempi kuin sähkölämmitys.

Ilmalämpöpumppu on energiatehokas. Se toimii varsinaisen lämmitysjärjestelmän rinnalla vähentäen kokonaislämmityskustannuksia.

Ilmalämpöpumppu koostuu ulkoyksiköstä ja sisäyksiköstä. Ulkoyksikössä on ilmasta lämpöä ottava patteri eli höyrystin, kompressori ja automatiikan ohjauslaitteita.

Sisäyksikössä on puhallinpatteri eli lauhdutin. Lauhdutin kierrättää lämmitettävää ja jäähdytettävää ilmaa.

Usein puhaltimessa on useita tehoportaita, joilla vähennetään vedontunnetta ja puhallinääntä pienen lämmöntarpeen aikana. Järjestelmää ohjataan kaukosäätimellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mies käden ojossa tule mukaan

Tule mukaan toimintaan, liity jäseneksi

Löydä oma tapasi osallistua ja kannattaa Hengitysliiton toimintaa. Tapahtumia verkossa ja sen ulkopuolella.

Ilmalämpöpumpun toimintaperiaate

1. Puhallin imee ulkoilmaa ulkoyksikön läpi.
  2. Lämmönvaihtimessa (höyrystin) jääkylmä kylmäaine höyrystyy ja sitoo voimakkaasti lämpöä ulkoilmasta.
  3. Kompressori imee höyrystyneen kylmäaineen pienempään tilaan, jolloin sen paine ja lämpötila nousevat.
  4. Lauhduttimessa kylmäaine vapauttaa lämpöenergian ja höyry muuttuu takaisin nestemäiseksi.
  5. Sisäyksikön puhallin puhaltaa lauhduttimessa lämmenneen ilman huoneistoon.
  6. Paineenalennusventtiili alentaa jäähtyneen kylmäaineen painetta ja lämpötilaa.
  7. Prosessi alkaa uudelleen, kun jääkylmä kylmäaine kohtaa höyrystimessä ulkoilman.
    Ilmalämpöpumput jakaantuvat kompressorin toiminnan mukaan on/off- ja invertteri –malleihin.
Ilmalämpöpumpun rakenne ja toimintaperiaate.

On/off-mallissa kompressori kytkeytyy päälle ja käy vakionopeudella, kunnes sisäyksikön lämmöntunnistin ilmoittaa, että haluttu lämpötila on saavutettu. On/off -mallin etuna on edullisempi hankintahinta ja tehokas jäähdytys. Invertteri-mallissa kompressori kytkeytyy päälle ja nostaa lämpötilan nopeasti haluttuun lukemaan. Sitten kompressori hidastaa pyörimisnopeutta pitäen säädetyn lämpötilan yllä. Invertteri-mallin etuna on nopeampi
ja tasaisempi lämpö.

Ilmalämpöpumpun hankinta

• Hanki ilmalämpöpumppu asennettuna.
  • Sovi kirjallisesti käyttöönottopöytäkirjasta, käyttöönotto-opastuksesta pumpulle ja järjestelmälle osana talosi lämmitysjärjestelmää. Muista myös takuu sekä huollon yhteystiedot.
  • Varmista pumpun asentajan pätevyys (EUCERT tai vastaava). Asentajalla on oltava kylmäaine- ja sähköpätevyys.
  • Varmista lämpöpumpun kokonaishinta; pakettitarjoukset eivät usein sisällä sähkötöitä ja matkakuluja.
  • Valitse luotettava myyjä ja ammattitaitoinen asennusliike, laadukas ilmalämpöpumppu maksaa itsensä kohtuuajassa takaisin.
  • Ilmalämpöpumppu on mitoitettava talon tehontarpeen mukaan, ei pelkästään COP-arvon (Coeffiency Of Performance) perusteella.
  • Ilmalämpöpumput ovat ensisijaisesti kodin lämmitys- ja jäähdytyslaitteita, mutta niitä markkinoidaan myös ilmanpuhdistimina. Ilmaa puhdistavaa vaikutusta ei ole kuitenkaan testattu luotettavasti.
  • Laitteen hyötysuhde ilmoitetaan COP:nä, joka kertoo, kuinka tehokkaasti sähköenergia muuttuu lämpöenergiaksi + 6 C ulkolämpötilassa. COP-arvo ei kuitenkaan kerro varsinaista lämmitystehoa eli sitä, kuinka paljon kilowatteja se antaa talon lämmitykseen.

Ilmalämpöpumpun sijoitus ja asennus

Ilmalämpöpumpun asennus vaatii erikoisosaamista ja kylmäaineluvan.

Ilmalämpöpumppua ei saa lain mukaan asentaa itse. Jos asennus on tehty väärin, laite voi vikaantua. Pahimmassa tapauksessa omatoiminen asentaja voi menettää vakuutusturvansa. Hän joutuu itse vastuuseen tapaturman sattuessa.

Muistathan, että puhallusilman on virrattava aina esteettömästi.

Sisäyksikkö

Sisäyksikkö asennetaan paikkaan, josta puhallusilma virtaa esteettömästi laajalle alalle ja jossa sisäyksikön lähellä ei oleskella jatkuvasti.

Sellaisissa rakennuksissa, joissa on 1,5 kerrosta, sisäyksikkö asennetaan molempiin kerroksiin. Näin lämpö jakautuu tasaisemmin kerrosten välillä.

Huolellinen tiivistäminen on tärkeää

Lamelleihin tiivistyy kesäisin vettä. Vesi valuu sisäyksikön pohjalla olevasta kaukalosta kondenssivesiputkeen. Putki johdetaan ulkoseinään tehdyn läpiviennin kautta erilliseen, tyhjennettävään astiaan. Talvisin ja syksyisin vettä kondensoituu ulkoyksikön lamelleihin. Tällöin ulkoyksikön pohjassa olevasta reiästä valuu vettä jopa 10–20 litraa vuorokaudessa.

Kondenssiveden poistoputki sisäyksikön altaan pohjalla on puhdistettava säännöllisesti, ettei se mene tukkoon. Muuten vesi valuu laitteen ulkopuolelle ja kastelee alla olevia materiaaleja.

Ulkoyksikkö

Ulkoyksikkö asennetaan valmistajan määräämään korkeuteen mahdollisimman lähelle sisäyksikköä. Yksiköitä yhdistävät kylmäaineputket on eristettävä ja koteloitava hyvin. Ulkoseinään tehtävä läpivienti on hyvä tehdä läpivientikanavana. Läpivientikanava ja sen sisällä kulkevat putket on tiivistettävä huolellisesti.

Ulkoyksikkö on hyvä asentaa omalle telineellensä ja esimerkiksi routaeristetyn betonilaatan päälle. Laitteen tulee olla irti ulkoseinän rakenteista, jotta se ei aiheuta meluhaittaa. Ulkoyksikkö kannattaa sijoittaa räystään tai suojakatoksen alle. Huolehdi myös ilman vaihtumisesta ja kondenssiveden hallitusta valumisesta.

TUKES ylläpitää rekisteriä ilmalämpöpumppujen asentamisen ammattilaisista. Rekisteriä pääset lukemaan TUKESin verkkosivuilla.

Ilmalämpöpumpun käyttö

Ilmalämpöpumpun käytöstä hyödyt parhaiten lämmityskauden alussa ja lopussa. Tällöin ulkoilma ei ole vielä kovin kylmää. Aseta lämmityskaudella ilmalämpöpumppu pelkälle lämmitystoiminnolle.

Aseta tavoitelämpötila 2–4 astetta korkeammaksi kuin muun sähkölämmityslaitteiston. Näin ilmalämpöpumppu tuottaa suuren osan lämmöstä, ja sähkölämmitys menee päälle vain tarvittaessa.

Pidä laite lämmityskaudella lämmitystoiminnolla ja helteillä jäähdytystoiminnolla. Laitetta ei kannata pitää automaattitoiminnolla. Silloin laite vaihtaa asetusta lämmityksen ja viilennyksen välillä automaattisesti. Automaattinen säätö kuluttaa paljon energiaa.

Näin käytät ilmanlämpöpumppua kesällä

• Pidä ilmalämpöpumppu päällä vain silloin, kun olet itse kotona. Käynnistä laite, kuten tulet sisään.
  • Älä jäähdytä liikaa. Lämmin ulkoilma voi tiivistyä viileiden rakenteiden pintoihin ja aiheuttaa kosteusongelmia. Liian viileä sisälämpötila voi aiheuttaa myös vilustumisen.
  • Jos ulkona on 30 astetta lämmintä, säädä sisäyksikön jäähdytys muutamia asteita matalammaksi.
  • Käytä laitetta jäähdytykseen vain, jos tarve on todellinen. Ilmalämpöpumppu voi olla käyttämättömänä pitkän aikaa ilman, että se vahingoittaisi laitetta. Tarkista ja puhdista sisä- ja ulkoyksiköt ennen käyttöönottoa, jos laitetta ei ole käytetty pitkään aikaan.

Muista, että aika ajoin tapahtuvat ulkokennon sulatukset katkaisevat laitteen lämmöntuoton. Pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitelluissa ilmalämpöpumpuissa on aina automaattinen sulatus.

Näyn käytät ilmalämpöpumppua talvella

• Ilmalämpöpumpun lämpöenergian määrä vähenee pakkasten kiristyessä.
  • Jos pakkasta on 15–25 astetta, useimmat pumput tuottavat lämpöä vain saman verran kuin ne kuluttavat sähköä. Tällöin pumppu kannattaa sammuttaa.

Ilmalämpöpumpun huolto

Säännöllinen huolto lisää ilmalämpöpumpun ikää ja energiatehokkuutta.

Ilmalämpöpumppu on aina huollettava ja puhdistettava valmistajan antamien ohjeiden mukaan. Ilmalämpöpumpun tehokkaan toiminnan takaa sen arkihuolto. Laitteelle on hyvä tehdä lisäksi laajennettu ammattilaisen suorittama huolto muutaman vuoden välein.

Ilmalämpöpumppu vaatii enemmän huoltoa kuin esimerkiksi suorasähkölämmitys. Tämä johtuu siitä, että ilmalämpöpumppu kierrättää ilmaa, jolloin epäpuhtaudet jäävät sisäyksikön suodattimiin.

Vikatilanteissa ja huollon vaatiessa koneen purkamista, ota aina yhteys Suomen lämpöpumppuyhdistyksen sertifioimaan asentajaan tai valmistajaan.

Sisäyksikön puhdistaminen

Puhtaassa ilmalämpöpumpussa ilma pääsee virtaamaan vapaasti eli laite toimii tehokkaammin.

Ilmalämpöpumpun arkihuoltoon riittävät kotikonstit ja työvälineiksi imuri ja mikrokuituliina.

Näin puhdistat ilmalämpöpumpun sisäyksikön

ilmalämpöpumpun ilmansuodattimen irrottaminen
Kuva 1/7. Irrota ilmansuodattimet sisäyksiköstä puhdistuksen ajaksi.
ilmalämpöpumpun suodattimen imurointi
Kuva 2/7. Imuroi suodatin ja pese se tarvittaessa. Puhdista suodatin vähintään 2 viikon välein.
ilmalämpöpumpun muiden suodattimien irrottaminen
Kuva 3/7. Irrota myös muut suodattimet puhdistettavaksi.

ilmalämpöpumpun puhallusläppien irrottaminen
Kuva 4/7. Irrota sisäyksikön alla olevat puhallusläpät eli ilmanohjaimet. Puhdista puhallusläpät mikrokuituliinalla.
ilmalämpöpumpun pystysuorien ilmanohjaimien irrottaminen
Kuva 5/7. Irrota myös pystysuorat ilmanohjaimet puhdistuksen ajaksi.
ilmanohjaimien takana olevan tilan pyyhkiminen
Kuva 6/7. Pyyhi ilmanohjaimien takana oleva tila sekä imuroi puhallinosa.

ilmalämpöpumpun lämmönohjaimen imurointi
Kuva 7/7. Imuroi lämmönvaihdin kevyesti. Varo sen ohuita ja taipuisia lamelleja. Lamellit on hyvä pestä silloin tällöin, sillä imuri ei puhdista täysin niiden välejä. Lamellien pesuun tarkoitettuja pesuaineita voit kysyä laitteen valmistajalta.

Ilmalämpöpumpun sisäyksikkö tulee imuroida vähintään 1 kerran kuukaudessa. Laitteen sammuttaminen kaukosäätimestä riittää. Kun teet isompaa puhdistusta, muista sammuttaa laite ulkoyksikön vieressä olevasta kytkimestä.

Ulkoyksikön puhdistaminen

Ulkoyksikkö on aina alttiina vuodenaikojen muutoksille ja säälle.

Muista seuraavat asiat:

• Poista säännöllisesti roskat ulkoyksikön ympäriltä. Poista puun lehdet laitteen ulkokennosta syksyllä.
  • Jos teet ulkoyksikön päälle omatekoisen suojuksen, huolehdi ilmansaannista ja kondenssiveden poistosta.
  • Laita ulkoyksikön alle pakkasen kestävä palju, johon kondenssivesi valuu. Vettä valuu ulkoyksikön pohjassa olevasta reiästä sekä sisäyksikön poistoputkesta. Tyhjennä palju säännöllisesti. Paljun alla on hyvä pitää kahta puurimaa, jotta se ei jäädy kiinni alustaansa.
  • Huolehdi talvella, että ulkoyksikkö ei hautaudu lumeen.
  • Jotkut mallit sulattavat ulkoyksikön automaattisesti. Jos lunta on paljon, automaattinen sulatus ei riitä.
ilmalämpöpumpun ulkoyksikön alle sijoitettavan paljun alle sijoitettavat puurimat
Kuva 1/1. Laita ulkoyksikön alle sijoitettavan paljun alle puurimat, jotta palju ei jäädy kiinni alustaansa.

Lisää tietoa ilmalämpöpumpuista ja niiden käytöstä löydät Suomen lämpöpumppuyhdistyksen (Sulpu) verkkosivuilta ja Motivan verkkosivuilta.