Ilmanpuhdistimet

Ilmanpuhdistimet poistavat epäpuhtauksia (kuten pölyä tai hajua) eri menetelmin. Ilmanpuhdistimen valinta on hankalaa, sillä etukäteen on mahdotonta sanoa, auttaako mikään laite vähentämään esimerkiksi sairauden tai allergian oireita.

Yleistä ilmanpuhdistimen hankkimisesta

1. Selvitä mihin käyttötarkoitukseen laitetta tarvitset
    • Ilmanpuhdistimet on tarkoitettu lähinnä ilmassa leijailevan pölyn poistoon. Niiden hajunpoistokyky on huono.
  2. Selvitä meluhaitta
    • Yöaikaan makuuhuoneissa ei saisi olla yli 30 dB:n melu
    • Laitteen melu on testattava sillä tehoasetuksella, jolla laitetta aiotaan käyttää
      • Huom. laitteen läpi virtaavan ilmamäärän tunnissa tulisi vastata yöaikaankin huoneen ilmatilavuutta

Vaikutukset hengityssairaiden oireisiin

Tutkimusta ilmanpuhdistimien vaikutuksesta hengityssairaiden oireisiin ei ole tehty. Laitteiden tehoa on kyllä tutkittu, mutta tutkimukset tehdään usein ’laboratorio-olosuhteissa’, jotka eivät välttämättä vastaa kotiolosuhteita.

Ilmanpuhdistimet eivät ole hoitolaitteita. Laitteet eivät poista varsinaista epäpuhtauslähdettä, korvaa toimivaa ilmanvaihtoa tai huolellista siivousta. Laitteet eivät myöskään korjaa tai paranna kosteus- ja homevaurioita, eivätkä ne pysty vähentämään tupakansavun terveyshaittoja. Kaasumaisten epäpuhtauksien poistosta laitteet suoriutuvat vaihtelevasti; osa laitteista pystyy suodattamaan jonkin verran kaasuja osa ei lainkaan.

Yhdistelmälaitteiden, eli useampaa eri tekniikkaa hyödyntävien laitteiden hyödyn ja toimivuuden arviointi on vaikeaa, koska vertailevaa puolueetonta tutkimusta ei ole tehty. Vertailu on ylipäätään hankalaa eri tekniikoiden välillä.