Kun rakennuksen kosteusrasitus lisääntyy, ilmanvaihdonkin pitää lisääntyä

19.06.2017
Kauppalehti uutisoi 11.6. uudenlaisesta ilmanvaihtojärjestelmästä päiväkotien ikuisuusongelmaan. Juttu sisälsi myös viittauksia Hengitysliiton julkaisemaan sisäilmaoppaaseen.

Hengitysliitto ei ota kantaa jutun kohteena olevaan yritykseen eikä sen tuotteisiin. Asiantuntijoidemme havaintojen mukaan rakennusalan ammattilaisten kesken vallitsee nykyisin yhteinen näkemys siitä, että asuintilojen paine-erot ovat hyvin pieniä alipaineisuuden puolella. Lisäksi rakennusten sisätiloissa kannattaa huolehtia siitä, että ympäri vuoden olosuhteet pysyvät samanlaisina. Tyypilliset olosuhteet ovat sisälämpötila, suhteellinen kosteus ja vesihöyryn osapainero. Toisin sanoen, rakennus voi parhaiten, kun olosuhteet säädetään ilmanvaihtolaitteilla samalla tasolla pysyväksi. Tilanteissa, joissa kosteusrasitus (paljon ihmisiä, kuivuvaa pyykkiä, pesutiloissa veden käyttöä jne.) ja sisäilman suhteellinen kosteus lisääntyvät, laitteistojen pitää heti reagoida ilmanvaihdon lisääntymisenä. Kuulostaa siis hyvältä, että sisäilman laatua seurataan ja puutteisiin on olemassa heti käytettävissä oleva toiminto. Toistaiseksi kuitenkin vielä kokemuksia kerätään.

Mielipidekirjoitus on kommentti Kauppalehden verkkojulkaisussa 11.6. julkaistuun juttuun Suomalaisyhtiöt tarjoavat uutta ratkaisua päiväkotien ikuisuusongelmaan.

Timo Kujala, sisäilma- ja korjausneuvonnan päällikkö