Ratkaisukeskeistä sisäilmailtaa pilotoidaan Suomussalmella

11.02.2016
Karhulanvaaran koululla järjestetään 17.2.2016 pilottitilaisuus, jossa etsitään keinoja vahvistaa rakentavaa ilmapiiriä ja yhteistyötä sisäilmahaasteiden ratkaisussa.

Kaikille kiinnostuneille suunnatussa avoimessa keskustelutilaisuudessa ratkaisukeskeinen työnohjaaja Outi Leveäoja vastaa keskustelun kulusta.

– Koulujen sisäilma herättää huolta vanhemmissa, koulussa työskentelevissä ammattilaisissa ja koulujen toiminnasta vastaavissa virkamiehissä ympäri Suomen, Outi Leveäoja kertoo. Ratkaisukeskeisin periaattein ohjattu avoin keskustelu on mahdollisuus päästä liikkeelle asiassa ja luoda pohja eri toimijoiden keskinäiselle vuorovaikutukselle, kuvaa Leveäoja sisäilmaillan tavoitteita.

Illan avaa lastentautien erikoislääkäri, allergologi Tiina Tuomelan videopuheenvuoro. Kommenttipuheenvuoronsa tilaisuudessa esittävät myös Hengitysliiton korjausneuvoja Heikki Rautio, Suomussalmen kunnan sisäilmatyöryhmän puheenjohtaja Pia Lindfors, Suomussalmen vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja Anne Karhapää, Ylä-Kainuun Hengitysyhdistyksen Vesa Heikkinen sekä Vanhempainliiton järjestösuunnittelija Katja Repo ja Hengitysliiton aluesuunnittelija Päivi Suuniittu.

Suomussalmen sisäilmatyöryhmän toiminta-ajatus pohjautuu suunnitelmallisuuteen ja moniammatilliseen yhteistyöhön. Ryhmä selvittää esille tulleita ongelmia ja tekee tarvittaessa esityksen jatkotoimista. Kunnan verkkosivuilla on avattu uusi sähköinen palvelu, jossa eri tilojen käyttäjät voivat ilmoittaa kunnan kiinteistöissä havaitsemistaan epäkohdista. Lisätietoja sisäilmatyöryhmän toiminnasta

Keskiviikon sisäilmaillassa käynnistetään myös kehittämishanke, jossa etsitään keinoja vahvistaa rakentavaa ilmapiiriä ja yhteistyötä sisäilmahaasteiden ratkaisussa. Hanke toteutetaan Pohjois-Suomessa ja sitä rahoittaa Savonlinnan kansanterveyssäätiö. Hankkeen toteuttavat Reisjärven Hengitysyhdistys, Suomen Vanhempainliitto ja Hengitysliiton Pohjois-Suomen aluetyö.

Tilaisuuden tiedot

Aika: Keskiviikko 17.2.2016 klo 18 - 19.45. Kahvitus klo 17.30 lähtien.
Paikka: Karhulanvaaran koulu, Kuhmontie 3
Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä: Ruukinkankaan vanhempainyhdistys ry, Ylä-Kainuun Hengitysyhdistys ry, Suomussalmen kunta ja sisäilmatyöryhmä, Hengitysliitto ja Vanhempainliitto.

Lisätietoja

Hanke ja pilottitilaisuus: Ratkaisukeskeinen työnohjaaja, kouluttaja Outi Leveäoja, puhelin 040 962 2382
Vanhempien näkökulma: Ruukinkankaan vanhempainyhdistys, Vesa Heikkinen puhelin  040 821 2866
Suomussalmen sisäilmatyöryhmä: puheenjohtaja Pia Lindfors 044 777 3200