Unilukkarit! Virkistyneenä rattiin -hanke

Terveyttä edistävä elintapa on tärkeää erityisesti ammattikuljettajille. Unilukkarien viesti kuuluu: pidä huolta itsestäsi kotona ja tien päällä.

Ammattikuljettaja on vastuussa rahdistaan, matkustajistaan ja yleisestä liikenneturvallisuudesta. Matkat ovat pitkiä, liikunta jää usein vähäiseksi ja painoa kertyy. Tutkimuksen mukaan jopa 45 prosentilla raskaan liikenteen ammattikuljettajista on hoitoa vaativa uniapnea. Liikunnallinen elämäntapamuutos on kuitenkin mahdollista myös ammattikuljettajille.

Tietoa ja tukea on saatavilla. Jos esimerkiksi kuorsaus, hengityskatkokset tai päiväväsymys havahduttavat sinut miettimään terveydentilaasi, kannattaa hakeutua tutkimuksiin mahdollisimman nopeasti. Ajokortti ja ammatti on mahdollista säilyttää, kun oireet ovat omahoidon ja hoidon yhdistelmällä saatu tasapainoon.

Liikunta on lääkettä moneen vaivaan. Arjen pienillä valinnoilla on väliä.

Verkossa Hengitysliiton tapahtumakalenterin kautta sinulla on mahdollista osallistua kaikille avoimiin vertaisiltoihin.

Kokemustoimijamme jalkautuvat 2022–2024 Keskimaan, Suur-Seudun, Suur-Savon ja Arinan Osuuskauppojen liikenneasemille ja juttelevat kanssasi mielellään. Samassa yhteydessä löydät liikenneasemilta kampanjapäivinä ohjausta arki- ja taukoliikuntaan. Liikuntavälinepisteet löytyvät nyt ABC Tupoksesta ja ABC Hirvaskankaalta. Pisteiltä löytyy muun muassa jumppakuminauhoja, kahvakuulia tai pieniä käsipainoja, tasapainolautoja, vapaapainopaikka ja kuntopyörä.

Kampanjapäivät liikenneasemilla

• 18.1.2024 kello 14–18, ABC Lohja
  • 24.1.2024 kello 15–19, ABC Salon Piihovin
  • 6.2.2024 kello 14–18, ABC Kuortti
  • 22.2. kello 13–18, ABC Juva
  • 14.3. kello 14–18, ABC Tupos
  • 18.4. kello 15–19, ABC Juva
  • 23.4. kello 12–16, ABC Salon Piihovi

Unilukkarit-verkkovalmennus

Ammattikuljettaja, oletko huolissasi poikkeavasta väsymyksestä, ajovireydestä tai onko sinulla diagnosoitu uniapnea tai elintapoihin liittyviä riskitekijöitä, kuten ylipainoa, tupakkahistoriaa tai diabetes?

4 kuukautta kestävän verkkovalmennuksen tavoitteena on kannustaa liikunnallisiin ja terveyttä edistäviin elintapoihin. Valmennus sisältää sekä yksilö- että ryhmätapaamisia. Ilmoittaudu mukaan.

Uniapnea-opas

Tutustu Hengitysliiton oppaaseen uniapneaa sairastavalle.

Kaipaatko liikuntaneuvontaa?

Tiesitkö, että kunnat tarjoavat myös liikuntaneuvojan palveluja? Niitä kannattaa tiedustella omasta kunnasta, sillä palvelut saattavat vaihdella eri puolilla Suomea. Unilukkarit-hankkeessa olemme mukana kehittämässä liikuntaneuvontapalveluita Keski-Suomen alueella.

Hengitysliitto tarjoaa yleisen tason kannustusta ja tietoa hengitysterveyttä edistävästä liikunnasta. Tutustu materiaaleihimme verkossa ja Youtubessa. Olet tervetullut mukaan myös Virkeyttä viideltä -etäjumppatuokioihin.

Unilukkarit -hanke (viralliselta nimeltään ”Unilukkarit tuuppaavat vireyttä liikkumiseen”) toteutetaan Opetus- ja kulttuuriministeriön tuella 2022–2024.

Yhteistyökumppanit