Alipainoisen ravinto

Alipainoisen on tärkeää huolehtia ruuan riittävästä energiapitoisuudesta. Tämän vuoksi ruoka voi olla niin sanotusti epäterveellistäkin ja poiketa normaalipainoisen ihmisen ravintosuosituksista. Energiamäärän lisäys tulisi tehdä rasvana tai proteiinina, ei hiilihydraatteina. Hiilihydraattien suuri osuus ravinnosta saattaa olla haitallista.

Alipainoinen voi suosia ruokavaliossaan omia lempiruokiaan. Suolaa ja sokeria voi käyttää harkitusti tuomaan lisää makua ruokaan. Energiamäärää voi lisätä esimerkiksi öljyllä, maitojauheella, margariinilla tai voilla. Ruuan on kuitenkin maistuttava hyvältä. Syömättömällä ruualla ei ole ravintoarvoa.

Elintarvikkeista alipainoinen voi valita rasvaisimmat tuotteet. Esimerkiksi kananmuna on hyvä proteiininlähde. Myös pähkinöitä kannattaa suosia.

Alipainoisen on hyvä pitää ateriarytminsä säännöllisenä ja tiheänä. Tämä tarkoittaa pienien aterioiden nauttimista usein. Juomisen voi ajoittaa aterioiden välille. Tällöin juoma ei täytä vatsaa ja vie tilaa ravinnolta.

Mikäli normaalit elintarvikkeet eivät riitä tarvittavan energiamäärän saamiseksi, kannattaa silloin käyttää lisäravinteita. Lisäravinteet ovat apteekista saatavia hivenaineita ja vitamiineja. Yleensä nämä tuotteet maistuvat parhaiten kylmänä. On kuitenkin muistettava, että lisäravinteet on tarkoitettu korjaamaan aliravitsemusta. Painon korjaantuessa on tärkeää siirtyä syömään normaalia ruokaa.