Ylipainoisen ravinto

Ylipainoisella painon pudottaminen lisää hyvinvointia, sillä normaalipainoisen on helpompi hengittää. Vatsan alueelle kerääntynyt rasva haittaa hengitystä mekaanisesti, joten laihduttaminen helpottaa hengenahdistusta. Ylipaino lisää riskiä myös muihin sairauksiin.

Painonhallinnan onnistumisessa tärkeää on säännöllinen ateriarytmi. Pitkät välit aterioiden välillä kasvattavat nälkää ja makeanhimoa. Aterioita suositellaan nautittaviksi 3–4 tunnin välein. Osa aterioista voi olla välipaloja, jotka sisältävät täysjyväviljaa, rasvattomia maitotuotteita, kasviksia tai hedelmiä.

Annoskoon pienentäminen ja lautasmallin käyttö auttavat painonhallinnassa. Lautasmallissa puolet lautasesta täytetään vihanneksilla ja toinen puoli muulla ruualla. Kasviksia, juureksia, hedelmiä tai marjoja on hyvä nauttia joka aterialla. Ne täyttävät vatsaa, mutta sisältävät vain vähän kaloreita.

Laihduttajan on hyvä valita vähärasvaisia ruokalajeja. Rasvan tulee olla pehmeää rasvaa. Kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa tulee välttää.

Vain ruokavalion pysyvillä muutoksilla on väliä. Painonpudotuksessa tärkeää on kärsivällisyys. Mitä maltillisempi muutos on, sitä varmemmin se on myös pysyvä.

Sopiva painonpudotustahti on korkeintaan puoli kiloa viikossa. Tällöin tärkeä lihasmassa ei vähene. Äkillinen lihasmassan väheneminen on haitallista, koska se lisää esimerkiksi keuhkojen rasitusta ja väsymyksen tunnetta. Samalla se vähentää liikkumista ja nopeuttaa sairauden etenemistä.