Ammatti-diagnoosi ja sen saaminen

Asbestin aiheuttama ammattitauti on sairaus, joka on todennäköisesti ja pääasiallisesti aiheutunut työssä kemiallisesta tekijästä, asbestista.

Syysuhdetta sairauden ja työn välillä arvioidaan asbestille altistumisen määrän ja sairauden laadun perusteella. Jos tietää altistuneensa työssä ollessaan asbestille, oireilee ja epäilee sairastuneensa, asia kannattaa ottaa puheeksi lääkärin kanssa joko terveyskeskuksessa tai työterveyshuollossa. Keskusteluun kannattaa ottaa mukaan Opas asbestialtistuneille ja -sairastuneille ja asbestialtistuneen muistilista.

Lääkäri arvioi altistumisen määrää ja oireita, määrää tarvittavat tutkimukset ja suunnittelee mahdolliset lisä- ja erotusdiagnostiset tutkimukset oireiden todennäköisen aiheuttajan tunnistamiseksi. Ammattitautia epäiltäessä lääkäri tekee E-lääkärinlausunnon vakuutusyhtiölle. E-lausunnon liitteeksi tarvitaan työhistoriaselvitys.

Omasta työhistoriasta ja asbestille altistumisesta on tehtävä kirjallinen selvitys. Apuna tässä voi käyttää esimerkiksi asbestialtistumiskyselylomaketta, joka löytyy Työterveyslaitoksen verkkosivuilta. Eläketurvakeskuksesta voi pyytää luettelon omasta työpaikkahistoriasta.
Ammattitaudin selvittämisestä aiheutuneet perustellut ja tarpeelliset lääkärintutkimukset sekä matkakulut ovat korvattavia, vaikka sairaus ei osoittautuisi ammattitaudiksi. Tutkimusten korvaamiseen tarvitaan kuitenkin etukäteen vakuutusyhtiön maksusitoumus.

Vakuutusyhtiö lähettää ammattitautipäätöksen kirjallisena. Päätöksestä ilmenee ammattitaudin ilmenemispäivä ja myönnetyt korvaukset. Ammattitaudin ilmenemispäiväksi katsotaan yleensä se lääkärissäkäynnin päivä, jolloin ensimmäisen kerran tutkittiin kyseisen sairauden vuoksi.

Korvaukset, kuntoutus ja lääkkeet

Asbestin aiheuttamissa ammattitaudeissa olennaiset korvaukset (sairaanhoito- ja tutkimuskulut, päivä- ja haittaraha, tapaturma- ja perhe-eläke, kuntoutus ja hautausavustus) maksetaan tapaturmavakuutuslain mukaan. Joissakin tapauksissa voi hakea lisäkorvausta myös muiden lakien perusteella.

Ammattitaudista maksetaan pysyvän lääketieteellisen haitan korvausta eli haittarahaa. Se on muun haitan kuin työkyvyn alentuman korvausta ja verotonta. Haittarahan suuruus määräytyy sairauden haittaluokan (1−20) perusteella ja siihen vaikuttavat myös ikä ja altistumisen ilmenemisvuoden vähimmäisvuosityöansio. Omat työansiot ja harrastukset eivät vaikuta haittarahaan. Vuonna 2010 ja sen jälkeen ilmenneissä ammattitaudeissa haittaluokka 18 on ollut suurin.

Jos ammattitaudin hoitoon tarvitaan lääkkeitä, on pyydettävä etukäteen maksusitoumus vakuutusyhtiöltä. Myös kuntoutuksen korvaamiseen tarvitaan maksusitoumus vakuutusyhtiöltä. Päätökseen voi myös hakea muutosta ja päätöksen liitteenä on ohje oikaisupyynnön laatimiseen. Valitus lähetetään päätöksen tehneelle vakuutusyhtiölle.

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC