Astmaa sairastavan liikunta ja painonhallinta

Osa astman onnistunutta omahoitoa ovat painonhallinta ja riittävä liikunta.

Liikunta edistää keuhkojen toimintaa, joten astmaa sairastava hyötyy liikunnasta aina.

Astmaa sairastavalla fyysisessä rasituksessa ilmaantuvat oireet kertovat usein riittämättömästä lääkityksestä tai erittäin hankalahoitoisesta astmasta. Keuhkoputkien tulehdusta hoitavan lääkkeen säännöllinen käyttö vähentää rasitusoireita. Rasitusoire voi ilmaantua rasituksen aikana tai useita tunteja rasituksen päättymisestä.

Säännöllinen harjoittelu ja hyvä fyysinen kunto vähentävät rasitusoireita. Hengityssairas tunnistaa tämän fyysisen rasituksensiedon lisääntymisenä ja tyypillisten ahtaumatyyppisten oireiden (hengenahdistus, limaneritys, hengityksen vinkuminen, yskä) ja sairauden pahentumisvaiheiden vähentymisenä. Lisätietoa hengityssairaalle sopivasta liikunnasta

Jos astmaa sairastavalla on ylipainoa, painonpudotus helpottaa hengittämistä ja parantaa oloa. Lisätietoa painonhallinnasta esimerkiksi www.sydanliitto.fi

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC