Liina siivous pyyhkiminen
Julkaistu: 30.8.2022
UutisetSisäilma

Ohje asuntojen kosteus- ja mikrobivauriokorjausten jälkeiseen siivoukseen ja irtaimiston puhdistamiseen

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on julkaissut erityisesti yksityishenkilöille ja asunnoille tarkoitetun ohjeen kosteus- ja mikrobivauriokorjausten jälkeiseen siivoukseen ja irtaimiston puhdistamiseen.

THL:n ohjeen mukaan yksinkertaiset siivous- ja puhdistusmenetelmät riittävät kosteus- ja mikrobivauriokorjausten jälkeiseen siivoukseen. Erityisiä välineitä ei vaadita.

– Kosteus- ja mikrobivauriokorjausten jälkeinen siivous ja irtaimiston puhdistus on aihe, josta Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimessa kysytään. On hyvä, että asunnoille on tehty oma ohjeensa, Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkinen sanoo.

Siivouksessa käytetään nihkeäpyyhintää sekä imurointia. Irtaimistoa voidaan puhdistaa lisäksi tuulettamalla ja pesemällä, jos materiaali sen sallii. Mikrobeja tuhoavia, desinfioivia aineita eli biosideja ei suositella käytettäväksi.

Ohjeessa on selvitetty myös kunnossapitovastuun jakautumista asunto-osakeyhtiön ja osakkaan välillä sekä vastuun jakautumista vauriotilanteissa. Osakkaan kunnossapitovastuulle kuuluvat esimerkiksi seinä- ja lattiapinnoitteet. Asunto-osakeyhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvat taas esimerkiksi vedeneristeet ja kosteus- ja höyrynsulut. Korjaustöiden jälkeinen siivous ja irtaimiston puhdistaminen kuuluu yleensä osakkaalle, ellei vaurio johdu yhtiön huolimattomuudesta.

Ohje on tehty osana THL:n koordinoimaa Kansallista sisäilma ja terveys -ohjelmaa, jossa myös Hengitysliitto on mukana.

Lue THL:n ohje asuntojen kosteus- ja mikrobivauriokorjausten jälkeiseen siivoukseen ja irtaimiston puhdistamiseen.

Lisää tietoa aiheesta löydät myös Hengitysliiton verkkosivuilta:

Homevauriokorjausten jälkeinen siivous

Kosteus- tai homevaurioisen kodin irtaimiston puhdistus