Paluu juurille eli tunnelmapala Satalinnasta

Harjavallan aamussa sataa tihuttaa. Mäntymetsän keskellä, kauniisti taivasta kohti, kohoaa suuri arvokas rakennus, Satalinnan sairaala. Sairaalan alue tuntuu äärettömältä, rakennuksia kohoaa joka puolella, kas tuolla on ylilääkärin asunto eli proffan talo, tuolla taas lastensairaala, henkilökunnan asuinrakennukset, pesula ja jopa kanala. Jotain lienee purettukin pois jo vuosien saatossa.

Näille sijoille rakennettiin itsenäisyytemme alkuvuosina keuhkotautiparantola, jolla oli suuri merkitys yhteiskunnallemme. Täällä mieli palaa myös Hengitysliiton juurille, siihen, miten kaikki sai aikanaan alkunsa.

Salillinen hengitysyhdistysten uskollisia jäseniä on kokoontunut yhteen viettämään Suomen luonnon päivää. Useimmat heistä ovat olleet mukana eivät vain vuosia, vaan vuosikymmeniä. Näillä ihmisillä on omakohtainen kokemus Satalinnan sairaalan suuruuden päivistä, ja muistot hyvästä hoidosta täyttävät keskustelun. Joku on viettänyt täällä kuukauden tai kaksi, joku toinen pidemmän aikaa.

Hartaan tunnelman juhlasalissa voi aistia. Onpa joukossa muutama, jotka istuvat salissa ensimmäistä kertaa. Puoli vuosisataa sitten tämä sali palveli ruokasalina, oli pitkät pöydät ja sadoittain tuoleja rivissä. Paljon on vanha rakennus ehtinyt nähdä. Tarina kertoo, että sairaalaan ensinnä saapunut potilas käännytettiin ovelta pois: 1.3.1925 oli mahdoton ajatus, että nainen olisi ollut ensimmäinen hoidettava, sehän olisi tiennyt huonoa onnea koko sairaalalle! Toisena hänet kyllä kuulemma otettiin vastaan.

Naurahdus kiirii ympäri salia, niinhän se taisi olla, ajat olivat toisenlaiset. Piti olla varuillaan, kun niin moni vierasti keuhkotautisia. Hetken päästä kosteita silmäkulmia ei tarvitse etsiä. Mennyt on osa tätä päivää, kokemukset ovat haalenneet muistoiksi, jotka tarina tuo pintaan. Yhteisessä jakamisessa on voimaa, se kantaa tätä joukkoa edelleen. Entinen taistelu hengityssairauksia vastaan on monella vaihtunut leppoisammaksi elämäksi ja kunnon ylläpidoksi. Nyt innostutaan sauvakävelystä ja keppijumpasta. Tavoite taitaa olla silti se sama, paremmasta huomisesta huolehtiminen.

Lisää Satalinnan sairaalan historiasta löydät täältä

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC