Languages

Uniapnean omahoito

Uniapneaan sairastunut voi itse vaikuttaa hyvinvointiinsa elintavoillaan.

Elämäntavat ja painonhallinta

Jos uniapnean pääaiheuttaja on ylipaino, laihduttaminen lieventää oireita huomattavasti tai poistaa ne jopa kokonaan. Lievän uniapnean hoidoksi voi riittää elintapojen muuttaminen (painonhallinta, liikunta, tupakoinnin lopettaminen) ja nenän tukkoisuuden hoito.

Alkoholin ja tiettyjen keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttöä kannattaa välttää ennen nukkumaanmenoa, sillä ne saattavat lisätä hengityskatkoksien määrää ja kestoa.

Ylipainoisilla laihduttaminen on uniapnean hoidon perusta. Painon pudottaminen vähentää hengityskatkosten määrää ja CPAP-laitehoidon tarvetta. Jo 5−10 kilon laihduttaminen lievittää uniapnean oireita.

Painonhallinnassa tärkeintä on säännöllinen ateriarytmi, sillä pitkät ateriavälit kasvattavat nälkää ja makeanhimoa. Hyötyä on myös annoskoon pienentämisestä ja lautasmallin (puolet vihanneksia, puolet muuta ruokaa) käytöstä.

Vaikeaan uniapneaan liittyvän voimakkaan väsymyksen takia sairastuneen voi olla vaikea pudottaa painoaan. Silloin kannattaa ensin keskittyä ensin hengityskatkosten hoitamiseen. Lue lisää painonhallinnasta.

Rokotukset

Uniapneaa sairastavan ja hänen läheisensä kannattaa ottaa vuosittain kausi-influenssarokote. Uniapneaa sairastavat saavat rokotteen ilmaiseksi omalta terveysasemaltaan.

Apuvälineet

Jotkut uniapneaa sairastavista voivat hyötyä tukisukkien käytöstä. Päivän aikana alaraajoihin kertyvä neste siirtyy makuuasennossa ylävartalolle ahtauttaen ylähengitysteitä. Aamusta iltaan pidettävät tukisukat estävät nesteen kertymisen alaraajoihin.

Hengitysteiden tukkeutumista voi estää apuvälineiden avulla. Hengityskatkoja esiintyy yleisimmin selällään nukuttaessa, jolloin nielu on kapeimmillaan. Jos katkoja esiintyy vain silloin, saattaa hoidoksi riittää se, että henkilö välttää selällään nukkumista. Asentohoitoa voidaan toteuttaa niin sanotulla pallopaidalla, jossa yöpaidan selkämykseen kiinnitetty pallo estää selällään nukkumisen, tai kaupallisella uniapneavyöllä.

Nukkuessa on parempi hengittää nenän kuin suun kautta. Suun kautta hengittäessä tarvitaan suurempi alipaine, jotta ilma kulkisi nielun läpi. Suun kautta hengittämistä voi estää kiinnittämällä palan ihoteippiä pystysuoraan huulien yli.

Vertaistoiminta

Vertaisen kanssa voi pohtia omaa tilannettaan yhdessä, vertailla kokemuksia sekä saada ja antaa tukea. Monet hengitysyhdistykset tarjoavat uniapneaa sairastaville vertaisryhmiä. Katso lisää: Paikallisyhdistykset

Liikunta

Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden lisääminen edesauttaa laihtumista ja painonhallintaa. Oleellista ei ole, millä tavalla liikkuu, vaan miten paljon kuluttaa energiaa. Lue lisää hengityssairaalle sopivasta liikunnasta.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Joni Niskanen kertoo liikunnasta osana hengityssairaan omahoitoa.

Tupakointi ja savuttomuus

Uniapneaa sairastavalle suositellaan aina tupakoinnin lopettamista. Savuttomuus vähentää limakalvoturvotusta ja limanmuodostusta.
Apua ja tukea lopettamiseen voi hakea terveydenhuollosta, apteekista ja Hengitysliiton Stumppi-neuvontapuhelimesta sekä verkkopalvelusta stumppi.fi.

Vinkit tupakoinnin lopettamiseen:

• Päätä etukäteen lopettamispäivä ja kerro siitä lähiympäristöllesi.
  • Hanki tueksesi ystävä, puoliso tai henkilö, joka on itsekin lopettanut tupakoinnin. Mieti etukäteen, millaista tukea toivot ja kerro se myös hänelle.
  • Varaudu mahdollisiin vieroitusoireisiin ja hanki sopiva korvausvalmiste etukäteen.
  • Hävitä kaikki tupakointivälineet.
  • Muistuta itseäsi syistä, miksi tupakoinnin lopettaminen kannattaa.
  • Mieti etukäteen selviytymiskeinoja tilanteisiin, joissa tunnet halua tupakoida.
  • Muista kiittää ja palkita itseäsi hyvästä päätöksestä!

Organisation for Respiratory Health in social media