Languages

Oireet ja diagnoosi

Miten allerginen nuha oirehtii ja miten se diagnosoidaan.

Allerginen nuha voi olla ympärivuotista tai kausiluonteista. Nykyisin käytetään myös termejä jatkuva tai jaksottainen nuha. Siitepölyallergiat ovat tyypillisesti kausiluonteista allergista nuhaa.

nuhaoireet

Henkilön oma kokemus ratkaisee allergisen nuhan oireiden haitallisuuden ja vaikeusasteen (lievä, keskivaikea, vaikea). Kysy itseltäsi, haittaavatko tai häiritsevätkö oireet elämääsi, työntekoa, koulunkäyntiä, harrastuksiasi?

Tyypillisiä allergisen nuhan oireita ovat:

• silmien punoitus, vuoto ja kirvely
  • silmien sidekalvojen ja silmäluomien turvotus
  • nenän tukkoisuus, vuoto, kutina ja limaneritys
  • aivastelu
  • nielun ja korvien kutina
  • yskä ja limannousu keuhkoista.

Harvinaisempia oireita ovat väsymys, heikentynyt yöuni sekä keskittymiskyvyn ja työtehon heikkeneminen.

Organisation for Respiratory Health in social media

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC