Languages

Kansallinen Allergiaohjelma 2008-2018

Allergian hoidon nykysuositukset.

Allergian hoidon nykysuositukset löydät www.allergiaterveys.fi -sivustolta. Siellä julkaistaan esimerkkejä hyvästä elämästä allergian kanssa, kysymyspalsta ja tapahtumakalenteri, josta löytää allergiaa käsitteleviä tapahtumia ympäri Suomea.

Sosiaali- ja terveysministeriö ja Kansanterveyslaitos käynnistivät Kansallisen allergiaohjelman vuonna 2008. Ohjelman toteuttamisesta vastaa Allergia-, Iho- ja astmaliitto. Hengitysliitto on mukana toteuttamassa ohjelma väestöviestintää.

Kohti parempaa sietokykyä

Kymmenvuotisen allergiaohjelman tavoitteena on vähentää allergioita, lisätä suomalaisten sietokykyä, saada vakavat allergia- ja astmaoireet hoidettua ajoissa sekä yhtenäistää allergian hoitokäytäntöjä.  Allergiaohjelman myötä Suomessa siirrytään oireiden hoidosta kohti oireiden ehkäisyä ja parempaa sietokykyä. Allergisen ihmisen ei tarvitse allergioiden pelossa rajoittaa elämäänsä karsimalla varmuuden vuoksi elinpiiristään tai ruokavaliostaan asioita. Allergisen tulisi välttää ainoastaan sitä, mistä hän varmuudella saa oireita.

Allergiaohjelmassa painotetaan myös vakavien allergioiden hoidon onnistumista ja allergioiden pahenemisvaiheiden estämistä. Allergeeneja on jatkossakin vältettävä, jos sille on riittävät perusteet. Allergiaa sairastavan on hyvä tunnistaa allergioita aiheuttavat asiat ja hoidettava vakavat allergiat ajoissa. Tämä koskee erityisesti astmaoireita ja vakavia allergisia yleisreaktioita, anafylaksiaa.

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC