Languages

Astman omahoito

Astman omahoidolla tarkoitetaan sairastuneen osallistumista oman hoitonsa suunnitteluun ja toteutukseen terveydenhuollon ammattilaisten tukemana.

Astmaa sairastava on itse sairautensa paras asiantuntija. Hän pystyy tekemään sairautensa hoitoon liittyviä valintoja ja päätöksiä itse, kun on oppinut tuntemaan oman sairautensa tarpeeksi hyvin.

Astmaa sairastavan omahoitoon kuuluvat:

• Säännöllinen lääkkeiden otto.
  • Oman voinnin seuraaminen ja oireiden tunnistaminen.
  • Ärsykkeiden välttäminen.
  • PEF-arvojen seuraaminen tarvittaessa.
  • Lääkityksen sääteleminen lääkäriltä saatujen ohjeiden mukaan esimerkiksi flunssa-, pakkas- tai siitepölykaudella.

Pyydä lääkäriltä kirjalliset ohjeet omahoidon ja erityisesti lääkehoidon tueksi. Ohjeista on helppo tarkistaa, miten toimia eri tilanteissa. Jos astman hyvää hoitotasapainoa ei yrityksistä huolimatta saavuteta, on ensimmäiseksi tarkistettava lääkärin kanssa, onko diagnoosi oikea tai onko astman rinnalla toinen sairaus. Lue lisää astman hallinnasta Lääkärilehden artikkelista.

PEF-seuranta

PEF-seuranta on monille astmaatikolle tärkeä apuväline oman hoitotasapainon seurannassa. On tärkeää selvittää itselle hyvä PEF-arvo. Lääkäri antaa ohjeet millainen PEF-arvojen vaihtelu vaatii lääkitysten lisäämistä. Silloin lääkitystä voi itse lisätä lääkärin antamien ohjeiden mukaisesti.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Leena Tuomisto kertoo aikuisena alkaneesta astmasta ja sen hallinnasta uusien tutkimustuloksien valossa.

Videossa terveydenhuollon maisteri Mervi Puolanne kertoo liikunnasta astman omahoidon näkökulmasta.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Joni Niskanen kertoo liikunnasta osana hengityssairaan omahoitoa.

Organisation for Respiratory Health in social media

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.