Languages

Astman omahoito

Astman omahoidolla tarkoitetaan sairastuneen osallistumista oman hoitonsa suunnitteluun ja toteutukseen terveydenhuollon ammattilaisten tukemana.

Astmaa sairastava on itse sairautensa paras asiantuntija. Hän pystyy tekemään sairautensa hoitoon liittyviä valintoja ja päätöksiä itse, kun on oppinut tuntemaan oman sairautensa tarpeeksi hyvin.

Astmaa sairastavan omahoitoon kuuluvat:

• Säännöllinen lääkkeiden otto.
  • Oman voinnin seuraaminen ja oireiden tunnistaminen.
  • Ärsykkeiden välttäminen.
  • PEF-arvojen seuraaminen tarvittaessa.
  • Lääkityksen sääteleminen lääkäriltä saatujen ohjeiden mukaan esimerkiksi flunssa-, pakkas- tai siitepölykaudella.

Pyydä lääkäriltä kirjalliset ohjeet omahoidon ja erityisesti lääkehoidon tueksi. Ohjeista on helppo tarkistaa, miten toimia eri tilanteissa. Jos astman hyvää hoitotasapainoa ei yrityksistä huolimatta saavuteta, on ensimmäiseksi tarkistettava lääkärin kanssa, onko diagnoosi oikea tai onko astman rinnalla toinen sairaus. Lue lisää astman hallinnasta Lääkärilehden artikkelista.

PEF-seuranta

PEF-seuranta on monille astmaatikolle tärkeä apuväline oman hoitotasapainon seurannassa. On tärkeää selvittää itselle hyvä PEF-arvo. Lääkäri antaa ohjeet millainen PEF-arvojen vaihtelu vaatii lääkitysten lisäämistä. Silloin lääkitystä voi itse lisätä lääkärin antamien ohjeiden mukaisesti.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Leena Tuomisto kertoo aikuisena alkaneesta astmasta ja sen hallinnasta uusien tutkimustuloksien valossa.

Videossa terveydenhuollon maisteri Mervi Puolanne kertoo liikunnasta astman omahoidon näkökulmasta.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Joni Niskanen kertoo liikunnasta osana hengityssairaan omahoitoa.

Organisation for Respiratory Health in social media

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu