Languages

Hometalon korjausurakka

Homevauriokorjaus on vaativa prosessi, jossa tarvitaan eri alojen ammattilaisia. Tässä osiossa pääset tutustumaan hometalon korjausurakan toteuttamiseen.

Yleensä ihmiset eivät tiedä, miten pitää toimia kosteus- tai homeongelman tullessa ilmi, eivätkä he myöskään ymmärrä omaa vastuutaan rakennuttajana. Usein homekorjaus jätetään tekemättä tai siinä epäonnistutaan juuri tietotaidon puutteen vuoksi.

Homekorjaustyön tilaajana eli rakennuttajana toimii esimerkiksi omakotitalon omistaja, kiinteistö-osake- tai taloyhtiön hallitus tai julkisella puolella isännöitsijä. Rakennuttajan tehtävänä on solmia ja määritellä homekorjaushankkeessa tarvittavien sopimuksien sisällöt. Rakennuttaja on vastuussa homekorjaustyön onnistumisesta.

Rakennuttajan tehtävänä on:

• laatia ja lähettää tarjouspyynnöt
  • tehdä ja solmia hankesuunnittelusopimus (kiinteistö-osake- ja taloyhtiöt, ei kuluttajapuolella)
  • solmia tutkimussopimus
  • solmia korjaussuunnittelusopimus
  • solmia vastaavan työnjohtajan sopimus
  • solmia valvontasopimus
  • solmia urakkasopimus.

Rakennuttaja on usein maallikko, eikä hän tiedä mitä homekorjaushankeen eri osa-alueiden tarjouspyynnöissä ja sopimuksissa pitäisi olla. Sopimusasiakirjojen puuttuminen on yksi isoimmista homekorjaushankkeen kompastuskivistä. Ilman sopimuksia toteutettujen tutkimus-, suunnittelu-, urakointi- ja valvontatöiden riitatilanteita on paljon. Suullisia sopimuksia on hankala näyttää toteen ja usein rakennuttaja jää alakynteen ongelmatilanteissa. Kaikki sopimukset kannattaa tehdä kirjallisena.

Homevaurion korjaus eroaa monella tavalla tavanomaisesta korjaustyöstä: Merkittävin ero tavanomaiseen on se, että homevaurioituneissa rakennuksissa esiintyvät mikrobit voivat olla terveydelle haitallisia. Siksi homekorjaus on suunniteltava ja toteutettava huolellisesti.

Jos oma osaaminen ei riitä, rakennuttajan kannattaa palkata avukseen kosteusvaurioihin perehtynyt projektinjohtaja (kosteusvauriokuntotutkija, -korjaussuunnittelija tai –valvoja), joka vastaa hankkeen kokonaisuudesta ja toimii ns. rakennuttajan oikeana kätenä. Tällöin sopimukset ja niiden sisällöt määritellään yhdessä projektinjohtajan kanssa.

Omistajan rooli homevaurioituneen rakennuksen tai rakenteen korjauttamisessa

Testaa tietosi sisäilmasta

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC