Languages

Korjaussuunnitelman laatiminen

Laadukkaan korjaussuunnitelman laatiminen on ehdoton edellytys korjausurakan onnistumiselle.

Kosteus- tai homevaurion laajuuden ja aiheuttajan varmistumisen jälkeen jokaiselle kohteelle laaditaan oma yksilöllinen korjaussuunnitelmansa, josta selviää:

• mitä korjataan
  • miten korjataan (sisältäen piirustukset ja työselostukset)
  • kuinka laajasti korjataan

Tavoitteena on poistaa kaikki vaurioiden aiheuttajat ja vauriot sekä korjata rakenteet toimimaan rakennusfysikaalisesti oikein. Korjaussuunnitelmaa tarvitaan työn toteuttamisen lisäksi myös viranomaishyväksynnän hakemiseen (rakennuslupa, toimenpidelupa) sekä urakoitsijalle lähetettävään tarjouspyyntöön.

Korjaussuunnitelman teettämättä jättäminen on tullut monelle kalliiksi: Kosteus- ja homevaurioita on korjattu vaihtamalla ainoastaan vaurioituneet materiaalit, eikä vaurion aiheuttajaa ole poistettu, jolloin vaurio uusiutuu. Väärin korjattujen vaurioiden ohella myös vanhat korjaamattomat vauriot voivat aiheuttaa rakennuksessa oleville oireita.

Joskus korjausvaihtoehdoksi ehdotetaan tiivistyskorjausta. Tiivistyskorjaus ei poista homevauriota, vaan tiivistää sen rakenteeseen. Tiivistykorjausta tulee käyttää oikein perustein ja sen suunnittelu ja toteutus tulee teettää ammattilaisilla.

Rakennustöissä kannattaa panostaa laadukkaisiin ja vähäpäästöisiin materiaaleihin (rakennusmateriaalien päästöluokka M1). Lisäksi homekorjauksissa suositellaan käytettävän soveltuvin osin Sisäilmastoluokituksen sekä Terve talo -projektin laatuvaatimuksia.

Kiinteistö-osake- ja taloyhtiöiden homekorjaushankkeissa on järkevää käyttää puhtauden osalta luokkaa P1 (Sisäilmastoluokitus 2008). Tämä edellyttää, että korjaustyön päättyessä rakennuksen tulee olla puhdas, eikä pinnoilla saa olla irtolikaa eikä pölyä, ennen kuin ilmanvaihdon päätelaitteiden suojaukset poistetaan. Puhtausluokka P1 on harvemmin käytössä omakotitalojen homekorjaushankkeissa siitä aiheutuvien kustannusten vuoksi, mutta sitä kannattaa hyödyntää ainakin hankkeen siivousvaiheissa.

Maankäyttö- ja rakennuslain MRL 18 luvun mukaisesti kaikkeen rakentamiseen sekä korjauksiin, joilla on merkitystä käyttäjien terveellisyyteen ja turvallisuuteen tarvitaan rakennuslupa tai rakentamista koskeva toimenpidelupa. Lupa-asia selvitetään korjaussuunnitteluvaiheessa kunnan tai kaupungin rakennustarkastajalta.

Lisäksi kaikissa luvanvaraisissa korjaustöissä on otettava huomioon energiamääräykset. Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan homekorjaukseen ryhtyvän on tehtävä korjaustoimenpiteet energiatehokkaasti, jos se on teknisesti, toiminnallisesti ja taloudellisesti toteutettavissa. Esim. jos ulkoseinää avataan ulkopuolelta, sen energiatehokkuutta voidaan samalla parantaa lämmöneristystä kasvattamalla. Energiakorjauksia on usein järkevää tehdä myös sellaisissa korjauskohteissa, joihin ei tarvita rakennus- tai toimenpidelupaa.

Rakennusteknisen korjaussuunnittelun lisäksi tarvitaan usein LVI- ja sähkösuunnitelmat, sillä korjaustyön yhteydessä saatetaan muuttaa viemärilinjan paikkaa ja lisätä sähköpistokkeita. LVI -muutospiirustukset laatii LVI -suunnittelija (insinööri) ja sähköjen osalta muutospiirustuksen laatii sähköinsinööri.

Ilmanvaihto on usein homekorjattavissa rakennuksissa puutteellinen, mikä voi olla yksi kosteus- tai homevaurion aiheuttaja. Ilmanvaihtojärjestelmän kunnon tarkastaa, ja yksilöllisen muutospiirustuksen laatii LVI-insinööri. Ilmanvaihtoa muutettaessa on huomioitava olemassa olevien, vanhojen rakenteiden toimivuus muutostyön jälkeen.

Ilmanvaihto

Rakennusten suodattimet

Terve talo -projekti

Sisäilmastoluokitus 2008 RT 07-10946

Terveen talon toteutuksen kriteerit RT 07-10832.

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC