Languages

Näin homevaurio syntyy

Kasvuolosuhteista riippuu, mitä kosteusvauriomikrobeja rakennuksessa alkaa lopulta kasvaa.  Osa mikrobisuvuista ja -lajeista suosii kuivempia kasvuolosuhteita, kun taas toiset vaativat kasvaakseen suuria kosteuspitoisuuksia ja pitkää kosteuden vaikutusaikaa.

Mikrobien kasvun kannalta tärkeimmät tekijät ovat kosteus, lämpö ja ravinto. Merkittävin mikrobin kasvun käynnistävä tekijä on kosteus ja sen vaikutusaika. Rakennuksessa, sen rakenteissa ja pinnoilla on aina kohtia, joissa on mikrobeille tarpeeksi ravintoa ja lämpöä, mutta kosteutta ei ole riittävästi mikrobien kasvuun. Mikrobikasvua voi estää vain pitämällä rakennuksen materiaalit ja rakenteet kuivina.

Ravinnon suhteen mikrobit eivät ole kovin valikoivia, esimerkiksi rakennusmateriaalit, huonepöly tai pintojen lika riittävät hyvin. Jos rakennukseen syntyy kosteusvaurio, yleensä mikrobien kasvulle muodostuu sopivat olosuhteet. Kosteusvaurio voi aiheutua esimerkiksi katto- tai seinärakenteen vuodosta, maaperästä kapillaarisesti nousevasta kosteudesta tai kosteuden tiivistymisestä rakenteisiin. Erilaisia kosteuslähteitä ovat sade-, sulamis- ja valumavedet, tulvat, sisäilman liiallinen kosteus, pesu- ja käyttövedet, putki- ja laitevauriot sekä rakennekosteus. Myös epäsopivat materiaalit ja väärin suunnitellut rakenteet sekä huonosti toimiva ilmanvaihto voivat altistaa rakennuksen kosteusvaurioille.

Mikrobien kasvua säätelee myös kasvualustan pH-arvo, useimmat mikrobit kasvavat paremmin happamissa kuin emäksisissä olosuhteissa.

Mikrobien kasvunopeus on riippuvainen siitä, kuinka suotuisat kasvuolosuhteet niillä on. Nopeimmillaan kasvustoa voi syntyä päivissä ja hitaimmillaan siihen voi mennä viikkoja, kuukausia, vuosia tai vuosikymmeniä.

Organisation for Respiratory Health in social media

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC