Languages

Fotokatalyyttinen oksidaatio

PCO-laite eli fotokatalyyttiseen oksidaatioon perustuva laite hajottaa haihtuvia orgaanisia yhdisteitä huoneilmasta sekä tappaa homeitiöitä, bakteereja ja viruksia. Osa PCO-laitteista toimii luonnonvalon, ja osa UV-lampun avulla.

Valmistajien mukaan PCO-laite alentaa haitallisten yhdisteiden määrää, mutta osa tutkimuksista ei puolla väitettä: Teoriassa hajottamisen lopputuotteina pitäisi syntyä hiilidioksidia ja vettä.  Myös haitallisia välituotteita ja sivutuotteita (esim. formaldehydi)  on havaittu muodostuvan (lähde: Allergy Clean Enviroments).

• Selvitä otsonin ja muiden haitallisiksi tunnettujen yhdisteiden syntyminen hajottamisen lopputuotteina, ennen kuin otat laitteen käyttöön kotioloissa.

Huolla PCO-laite valmistajan ohjeiden mukaisesti pesemällä ja puhdistamalla.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Organisation for Respiratory Health in social media

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu