Languages

Ionisoivat laitteet

Ionisointi esiintyy monesti yhtenä osana monitoimilaitteita. On mahdollista, että sähkövarauksen muodostuminen nopeuttaa pölyhiukkasten laskeutumista. Menetelmästä saattaa olla hyötyä myös tilanteissa, joissa ilmassa liikkuvat mikrobit ovat sitoutuneet pölyhiukkasiin.

Ionisoiva laite varaa ilmassa leijuvat epäpuhtaudet negatiivisesti, jolloin ne tarttuvat positiivisesti varattuihin pintoihin. Laitteen toimivuus tässä suhteessa on kyseenalaista, sillä asuntojen pintojen sähkövaraus vaihtelee. Menetelmä ei myöskään kykene poistamaan ultrapieniä hiukkasia, sillä ne eivät laskeudu ionisoinnin vaikutuksesta. Jotkin laitteet on varustettu hiukkasten kokoojalla. Ionisoiva laite voi tuottaa tarkoituksella tai sivutuotteena otsonia.

Ionisoivan laitteen teho saattaa riittää vain pienen alan käsittelyyn laitteen lähiympäristössä, ellei mukana ole ilmaa tehokkaasti kierrättävää tekniikkaa. Ionisointi ei kykene poistamaan kaasumaisia epäpuhtauksia tai hajuja huoneilmasta.

Ionisoivien laitteiden käytössä havaitaan usein niin sanottu black wall –ilmiö, jossa musta, vaikeasti puhdistettava lika kertyy laitteen lähellä oleville pinnoille.  Laitteen kokoaja pitää huuhtoa silloin tällöin, mutta muuten laite on periaatteessa huoltovapaa.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Organisation for Respiratory Health in social media

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC