Languages

Ilmalämpöpumppu

Ilmalämpöpumppu on laitteisto, joka muuttaa ulkoilman lämmitysenergiaksi suoraan talon huoneilmaan.

Ilmalämpöpumppu sopii hyvin asuntojen, toimistojen, autotallien ja mökkien lämmittämiseen ja viilentämiseen. Ilmalämpöpumppu ei korvaa ilmanvaihtoa, sillä se ei vaihda sisäilmaa, vaan ainoastaan kierrättää sitä. Paras tapa huolehtia sisäilman laadusta on kunnollinen tuloilman suodatus, siivous ja oikein mitoitettu rakennuksen kokonaisilmanvaihto.

Ilmalämpöpumppu on huomattavasti edullisempi kuin sähkölämmitys.

Ilmalämpöpumppu:

• on energiatehokas
  • toimii varsinaisen lämmitysjärjestelmän rinnalla vähentäen kokonaislämmityskustannuksia.

Ilmalämpöpumppu koostuu ulko- ja sisäyksiköstä. Ulkoyksikössä on ilmasta lämpöä ottava patteri (höyrystin), kompressori ja automatiikan ohjauslaitteita. Sisäyksikössä on puhallinpatteri (lauhdutin), joka kierrättää lämmitettävää tai jäähdytettävää ilmaa. Usein puhaltimessa on useita tehoportaita, joilla vähennetään vedontunnetta ja puhallinääntä pienen lämmöntarpeen aikana. Koko järjestelmää ohjataan kaukosäätimellä.

Lue lisää: ilmalämpöpumpun toimintaperiaatteesta ja ohjeita ilmalämpöpumpun hankintaan.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Organisation for Respiratory Health in social media

Hengitysyhdistys Pääkaupunkiseudun Hengitys ry on tehnyt yhteistyötä Kansallisteatteri 'n kanssa tuoksuttomuuden hyväksi. Teatterissa on järjestetty jo tuoksuttomia näytöksiä ja lisää järjestetään myös jatkossa. Tämän lisäksi Kansallinteatteri ilmoittaa näytöksien teatterisavun käytöstä verkkosivuillaan ja muistuttaa asiakkaitaan voimakkaiden tuoksujen välttämisestä lämpiötilojen huomiokylteillä. Kerro meille, miten sinä olet vähentänyt #tuoksukuorma'asi tagaamalla Hengitysliitto päivitykseesi.

Sisäilmasta oireilevien ja sairastavien Lempeä liike -verkkoliikuntaryhmä on saanut suuren suosion, mutta vielä mahtuu mukaan. Ensimmäinen Lempeä liike -tunti striimataan tiistaina 29.1. kello 19.00. Yhteensä treenikertoja on keväällä 18 ja syksyllä 13. Osallistuminen on maksutonta. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan täällä: https://bit.ly/2MieSHP

Miten tukea sisäilmasta oireilevan lapsen koulunkäyntiä, kaverisuhteita ja hyvinvointia? Vastaa @Hengitysliitto, @Homepakolaiset ja @Suomen Vanhempainliitto kyselyyn ja kerro meille onnistuneista ratkaisuista! Kysely on avoinna 29.3.2019 saakka. Vastaamaan pääset täältä: https://bit.ly/2synVLI