Languages

Sosiaaliturva

Tietoa hengityssairaan sosiaali- ja vakuutusturvasta.

Moni hengityssairas pohtii, kuinka löytää tarvitsemansa palvelut ja avun. Sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaisuus on sirpaleinen ja sen hahmottaminen voi tuntua vaikealta. Palveluiden tarjoajia on useita, etuudet muuttuvat ja niiden myöntämiseen vaikuttavat monet tekijät.

Muistilista hengityssairaan palveluista

Lataa tästä muistilista ja tulosta

Hengitysliiton tavoitteena on, että jokainen hengityssairas elää arkeaan toimintakykynsä säilyttäen. Terveydenhuollossa käydessä arjen haasteet kannattaa ottaa puheeksi lääkärin tai hoitajan kanssa. On hyvä muistaa, että moniin etuuksiin tarvitaan liitteeksi lääkärintodistus. Sosiaalityöntekijän apu on paikallaan silloin, kun tarvitaan arjen ongelmien kokonaisvaltaista hahmottamista ja ratkaisuja ongelmiin.

Sosiaaliturva ja hengityssairaat

Hengitysliitto on ollut mukana tekemässä 14 sosiaali- ja terveysalan järjestön yhteistä sosiaaliturvaopasta, josta löytyvät perustiedot miten toimia erilaisissa tilanteissa. Pitkäaikainen hengityssairaus voi tuoda mukanaan erilaisia tuen tarpeita. Myös sairastuneen ikä, ammatti, opiskelu-, työ- ja perhetilanne voi vaikuttaa tuen tarpeeseen ja sen saantiin.

Hengitysliiton ylläpitämä sosiaali- ja terveysturvan neuvontapuhelin 020 757 5150 päivystää torstaisin klo 9−12. Palvelu on maksuton, soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelua ja 16,69 senttiä/minuutti. Neuvontapuhelin vastaa kysymyksiin hengityssairaan sosiaaliturvasta ja palveluista (kuntoutus, tuetut lomat, omahoito) hoidon tueksi.

Kunnilla on palvelujen järjestämisvastuu, sosiaali- ja terveydenhuollon sosiaalihuollon työntekijöillä on neuvontavelvollisuus sosiaaliturvaan liittyvissä asioissa. Kunnat huolehtivat esim. vammaispalveluista (kuljetukset, asunnon muutostyöt), kotipalvelusta ja päättävät omaishoidon tuesta. Terveydenhuolto huolehtii kuntoutusohjauksesta, kuntoutuksesta, apuvälineistä ja kotisairaanhoidosta.

Neuvoa voit kysyä myös Kansaneläkelaitoksen eli Kelan työntekijöiltä (esim. sairaanhoitokorvaus, vammais- ja hoitotuki, kuntoutus, eläke), verottajalta (esim. veronmaksukyvyn alentuminen, erilaiset vähennykset, autoverotus), Trafista (vammaisen pysäköintilupa, autoverotus) ja omalta vakuutusyhtiöltä.

Kelasta voit hakea korvausta lääkkeistä, perusvoiteista ja kliinisistä ravintovalmisteista, joita lääkäri on määrännyt sairauden hoitoon. Alkuomavastuu 50 euroa koskee täysi-ikäisiä. Kelan peruskorvaus lääkkeestä on 40 %. Useat hengityssairaat saavat reseptilääkkeistään, kuten astman, keuhkoahtaumataudin ja joidenkin harvinaisten hengityssairauksien hoitoon määrätyistä lääkkeistä, alemman erityiskorvauksen eli 65 % lääkkeen hinnasta tai ylemmän erityiskorvauksen 100 % lääkkeen hinnasta, omavastuun osalta 4,5 euroa/lääke. Apteekit pystyvät pyydettäessä tarkistamaan erityiskorvattavuudet suoraan Kelasta. Lääkekatto on 572 euroa ja Kela seuraa omavastuuosuuden täyttymistä. Mahdollisen lääkekaton täyttymisen jälkeen saat kalenterivuoden loput lääkkeet omavastuun hinnalla eli 2,50 euroa/kerta. Lue lisää järjestöjen yhteisestä sosiaaliturvaoppaasta.

Terveyshuollon maksukatto vuonna 2019 on 683 euroa, jonka täyttymisen seuranta on jokaisen palvelujen käyttäjän vastuulla. Siihen sisältyvät esim. lyhytaikainen laitoshoito (sairaalan vuorokausimaksu), terveyskeskus- ja poliklinikkamaksut, julkisen terveydenhuollon antama fysioterapia, kuntoutus- ja siedätyshoidot. Maksukattoon eivät sisälly yksityiset laboratorio- ja kuvantamistutkimukset, sairaankuljetus, lääkärintodistukset eikä hammashoito.

Kanta ja Omakanta -verkkopalvelussa pääsee tutustumaan omiin hoitoasiakirjoihinsa.

Lääkkeiden hinnat ja korvattavuudet voi tarkistaa Kelan sivuilla olevalla Lääkehaulla. Lääkekorvauksista ja sairausetuuksista voi kysyä myös Kelan palvelunumerosta 020 692 204.

Lue sosiaali- ja terveyspoliittisen asiantuntijan, Katri Nokelan Hengitys-lehdessä 2015−2016 olleet hengityssairaiden sosiaaliturvaa käsittelevät kolumnit:

Katri Nokelan Hengityslehdessä ilmestyneet näkökulmakirjoitukset

Vakuutusturva

Vakuutuslaitokseltasi voit hakea toimeentuloetuutta, korvausta ja kuntoutusta silloin, kun olet sairastunut tai sinulle on sattunut tapaturma, jonka vuoksi et pysty tekemään täysipäiväisesti tai lainkaan töitä. Voit hakea korvausta myös sairaanhoitokuluista.

Vakuutuslaitokset antavat neuvoja ja apua sinulle hakemuksen tekemisessä. Lue lisää Sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivuilta.

Sosiaali ja terveysturvan neuvontapuhelin

Organisation for Respiratory Health in social media