Languages

Sisäyksikön puhdistaminen

Puhtaassa ilmalämpöpumpussa ilma pääsee virtaamaan vapaasti eli laite toimii tehokkaammin.

Ilmalämpöpumpun arkihuoltoon riittävät kotikonstit ja työvälineiksi imuri ja mikrokuituliina:

• Irrota suodattimet ja ilmanohjaimet ennen sisäyksikön puhdistamista (kuvat 1, 3 ,4 ja 5).
  • Imuroi sisäyksikkö vähintään 1 kuukaudessa.  Pyyhi nihkeällä mikrokuituliinalla se sekä sisä- että ulkopuolelta (kuva 6). Laitteen sammuttaminen kaukosäätimestä riittää.
  • Pese sisäyksikön lamellit. Muista sammuttaa laite ulkoyksikön vieressä olevasta kytkimestä, kun teet tällaista isompaa puhdistusta. Kysy valmistajalta ja jälleenmyyjältä lamellien puhdistamiseen tarkoitettuja puhdistusaineita.

Kuva 1/7: Irrota ilmansuodattimet sisäyksiköstä puhdistuksen ajaksi.

Kuva 2/7: Imuroi suodatin ja tarvittaessa pese se. Puhdista suodatin vähintään 2 viikon välein.

Kuva 3/7: Irrota myös muut suodattimet puhdistettavaksi.

Kuva 4/7: Irrota sisäyksikön alla olevat puhallusläpät (ilmanohjaimet) ja puhdista ne mikrokuituliinalla pyyhkimällä.

Kuva 5/7: Irrota myös pystysuorat ilmanohjaimet puhdistamisen ajaksi.

Kuva 6/7: Pyyhi ilmanohjaimien takana oleva tila sekä imuroi puhallinosa.

Kuva 7/7: Imuroi lämmönvaihdin kevyesti varoen sen ohuita ja taipuisia lamelleja. Lamellit on hyvä pestä silloin tällöin, sillä imuri ei puhdista täysin niiden välejä. Lamellien pesuun tarkoitettuja pesuaineita voi kysyä laitteen valmistajalta.

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC