Languages

Liesituuletin & rasvasuodatin

Useimmissa keittiöissä on liesituuletin, joka sisältää rasvasuodattimen. Rasvasuodattimet likaantuvat sitä nopeammin, mitä enemmän keittiössä tehdään ruokaa. Niiden puhdistusväli on yleensä 1−3 kk.

Useimmat rasvasuodattimet voi irrottaa ja laittaa astianpesukoneeseen tai pestä käsin astianpesuaineella. Muut kuin metalliset suodattimet on vaihdettava yleensä kokonaan.

Liesituuletinta ei pidä käyttää silloin, kun suodatin on poistettu laitteesta.

Rasvasuodattimen irrottaminen
Kuva 1/3. Liesituulettimen tai -huuvan alapinnalla sijaitseva rasvasuodatin irrotetaan.

Rasvasuodattimen peseminen pesuaineella
Kuva 2/3. Metallinen rasvasuodatin pestään astianpesuaineella ja lämpimällä vedellä. Muut kuin metalliset suodattimet on vaihdettava yleensä kokonaan.

Rasvasuodattimen peseminen astianpesukoneessa
Kuva 3/3. Useimmat rasvasuodattimet voidaan pestä myös astianpesukoneessa. Asia on hyvä tarkistaa valmistajan huolto-ohjeesta. Suodattimen annetaan kuivua ennen takaisin asentamista.

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC