Languages

Kuntoutusohjaajat

Kuntoutusohjaaja tukee pitkäaikaissairaiden arjessa selviytymistä, kuntoutumista ja sosiaalista toimintakykyä.

Kuntoutusohjauksen tavoitteena on auttaa hengityssairasta ja hänen läheisiään saavuttamaan mahdollisimman hyvä elämänhallinta, hyvinvointi ja toimintakyky.

Kuntoutusohjaaja neuvoo ja tukee kuntoutumiseen liittyvissä asioissa. Hän ohjaa palveluiden käytössä, sosiaalietuisuuksien hakemisessa ja antaa tarvittaessa lausuntoja.  Hän toimii asiantuntijana apuvälineiden tarpeen arvioinnissa, hankinnassa, käytössä ja seurannassa. Kuntoutusohjaaja on tarvittaessa mukana asunnon muutostöiden suunnittelussa ja järjestämisessä. Lisäksi hän ohjaa kuntoutujaa mukaan potilasjärjestöjen toimintaan ja vertaistukipalveluihin.

Kuntoutumisohjaaja tekee tarvittaessa koti-, työpaikka-, laitos-, päiväkoti- ja koulukäyntejä kuntoutujan kokonaistilanteen arvioimiseksi. Hän ohjaa pitkäaikaissairauden hoitoon, kuntoutujan kasvatukseen, koulunkäyntiin ja ammattiin sekä työelämään liittyvissä asioissa. Hän on myös mukana kuntoutus-työryhmissä, tekee aloitteita ja esityksiä kuntoutussuunnitelmasta ja seuraa sen toteutumista.

Kuntoutusohjaaja järjestää ensitietopäiviä ja sopeutumisvalmennuskursseja. Hän kouluttaa ja tiedottaa alansa asiantuntijana sekä omassa organisaatiossaan että yhteistyöverkostoissa. Kuntoutusohjaajaan voit olla itse aktiivisesti yhteydessä, hän palvelee sekä kuntoutujia, heidän omaisiaan että hoitavaa tahoa. Yleensä kuntoutusohjaajaan saa yhteyden puhelimella, kirjeellä, sähköpostilla tai hän on tavattavissa erikoissairaanhoidon tiloissa (vuodeosasto, poliklinikka, oma toimisto).

Kuntoutusohjaus on kuntoutujalle maksutonta. Erikoissairaanhoito on päävastuussa kuntoutusohjauksen järjestämisestä.

Organisation for Respiratory Health in social media

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC