Languages

CPAP-laitteen huolto

Ohjeita CPAP-laitteen huoltoon.

Näin huollat CPAP-laitetta:

Huolla laite säännöllisesti. Huoltamaton laite voi aiheuttaa esimerkiksi iho-ongelmia. Voit toimittaa CPAP-laitteen tarvittaessa tarkastattavaksi hoitavaan yksikköön.

Huolehdi päivittäin seuraavista asioista:

• Irrota maski ja ilmaletku laitteesta. Säilytä ilmaletku kuivassa.
  • Pese maskin tyynyosa miedolla saippuavedellä.
  • Vaihda kostuttimen vesi ja huutele säiliö.

Tehtävä kerran viikossa:

• Pese maski ja remmit miedolla saippuavedellä.
  • Pese ilmaletku ja kostuttimen säiliö laimennetulla astianpesuaineliuoksella. Kostutinkammion voit pestä myös astianpesukoneen ylätasolla. Kuivaa ilmaletku mahdollisimman suorana.

Muu huolto:

• Tarkista suodatin kuukausittain. Vaihda se vähintään puolen vuoden välein.
  • Uusi maski vuoden–kahden välein, myös tarvittaessa silloin kun sen ilmatiiviys häviää.
  • Vaihda letku tarvittaessa.

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC