Languages

Astman pahenemisvaiheet ja seuranta

Astmaan liittyy oireiden vaihtelu. Lisääntyneitä oireita hoidetaan lääkärin antamien ohjeiden mukaan.

Merkkejä pahenemisvaiheesta ovat

• avaavan lääkkeen tarpeen lisääntyminen
  • tukkoinen ja flunssainen olo
  • hengenahdistus ja hengitysvaikeudet
  • yskän tai limanerityksen lisääntyminen
  • rasituksen sietämisen huononeminen
  • PEF-arvojen pieneneminen.

Sairauden tila voi vaihdella ajoittaisista oireista vaikeaan astmaan. Oireilu vaihtelee ärsykkeiden mukaan jopa päivittäin. Hyvällä lääkehoidolla oireet voivat vähentyä ja siksi myös lääkityksen tarve voi muuttua.

Seurantakäynnit

Jos sinulla on käytössäsi säännöllinen lääkitys, sinun tulee käydä seurantakäynnillä yleensä kerran vuodessa. Tarpeen mukaan voit käydä seurantakäynnillä myös useammin. Seurantakäynnit voidaan toteuttaa esimerkiksi astmahoitajan vastaanotolla. Tarvittaessa astmahoitaja ohjaa asiat lääkärin arvioitavaksi. Lääkärin arvio tulee tehdä vähintään 3–5 vuoden välein. Yleensä terveyskeskus ei kutsu seurantakäynnille. Sinun on varattava aika itse, kun seurantakäynti tulee ajankohtaiseksi.

Seurantakäyntiä varten kannattaa tehdä 1–2 viikon PEF-seuranta, joka antaa hoitavalle lääkärille hyvän arvion hoitotasapainosta. Voit tehdä myös Hengitys.fi-sivuston astmatestin

Astmaa sairastavat kaipaavat sairauden seurantaa