Languages

Astman pahenemisvaiheet ja seuranta

Astman pahenemisvaiheen tunnusmerkit ja toimintaohjeita pahenemisvaiheen hoitoon.

Yleisimmät tunnusmerkit astman pahenemisvaiheesta ovat:

• avaavan lääkkeen tarpeen lisääntyminen,
  • tukkoinen, flunssainen olo,
  • hengenahdistus ja hengitysvaikeudet, erityisesti yöllä,
  • yskän tai limanerityksen lisääntyminen,
  • rasituksen siedon huononeminen ja
  • PEF-arvojen laskeminen.

Astmalle tyypillistä on vaihteleva taudinkuva, se voi vaihdella ajoittaisista oireista vaikeahoitoiseen astmaan. Oireiden ja sairauden tila voi vaihdella ärsykkeiden mukaan jopa päivittäin, joten lääkityksen tarve voi muuttua.

Astman tila kannattaa arvioida vuosittain lääkärin kanssa. Seurantakäyntiä varten sinun on itse varattava aika terveyskeskuksesta tai sairaalan keuhkosairauksien poliklinikalta. Jos astma on pysynyt hyvin hallinnassa eikä oireita ole, käynti astmahoitajalla voi riittää. Lääkärin arvio tarvitaan vähintään 3−5 vuoden välein.

Jotta lääkäri voi arvioida astman hoitotasapainoa, tee tarkistuskäyntiä varten PEF-seuranta. Voit tehdä myös astmatestin

Astmaa sairastavat kaipaavat sairauden seurantaa

Organisation for Respiratory Health in social media

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC