Languages

Vinkkejä

Tietolähteitä sisäilmasta oireilevien ja sairastavien vertaistukeen ja ohjeita sisäilmaongelmien ratkaisuun.

Tutustu Hengitysliiton julkaisemiin oppaisiin

Sisäilmasta oireilevien ja sairastavien vertais- ja tukiverkostohankkeen selvitys: Sisäilmasta sairastuneiden selviytymisen ja syrjäytymisen kokemuksia

Vertaisohjaajan oppaat

Vertaisohjaajan opas sisäilmasta oireileville ja sairastaville

Opettajat ja koululaiset -oppimateriaali

Sisäilma haltuun! - Oppimateriaali yläkouluikäisille

Katso video

Sisäilmasta oireilevat tai sairastavat lapset

Vanvaryn ohjeet koulujen sisäilmaongelmien ratkaisuun

Sisäilmasta sairas – Meeri Jaakkolan dokumentti

Vertaisten videoita

Sisäilmasta sairastuneiden Santran ja Pihlan tarina I

Sisäilmasta sairastuneiden Santran ja Pihlan tarina II

Sisäilmasta sairastuneen Heikki Huotarin tarina

Kirjallisuutta

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2012: Rakennusten kosteus- ja homeongelmat,, s. 91 Työturvallisuuslaki, 23.8.2002/738 Työterveyshuoltolaki, 21.12.2001/1383

Hannuksela M ja Haahtela T: Tuoksuherkkyys on todellista. Duodecim 2011; 127:706-11.

Korppi M, Laitinen S, Taskinen T, Reiman M, Nevalainen A, Husman T. Mould-specific immunoglobulin G antibodies in a child population. Ped Allergy Immunol 2003; 14:371-377.

Meklin T, Putus T, Hyvärinen A, Haverinen-Shaughnessy U, Lignell U, Nevalainen A. Koulurakennusten kosteus- ja homevauriot - opas ongelmien selvittämiseen. Kansanterveyslaitoksen julkaisuja C2/2008. Pdf-versio: www.julkari.fi.

Pimiä-Suwal, Minna: Työhaluisesta väliinputoajaksi : Sisäilmasta sairastuneiden kokemuksia työelämässä pysymisestä ja työhön paluusta. Opinnäytetyö 2017. Lue uutinen aiheesta.

Putus T: Home ja terveys, kosteusvauriohomeiden ja hiivojen terveyshaitat, Suomen ympäristö- ja terveysalan kustannus oy, 2010.

Sinokki M: Työpaikan sisäilmasto – oireilun syy vai työyhteisöongelmien syntipukki?, Duodecim 2014;130:106-7

Sari Mäki & Kiti Haukilahti: Sisäilmasta oireilevien ja sairastavien tilapäismajoituksen tarpeet ja asunnottomuuden kokemukset

Sari Mäki ja Toni Ryynänen: Köyhät, pakotetut, kyvyttömät ja toivottomat – sisäilmasta sairastuneiden kokemuksia taloudellisesta asemasta. Janus vol. 24 (3) 2016, 211–229.

Organisation for Respiratory Health in social media

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC