Languages

Harvinaista keuhkosairautta sairastavien vertaisryhmät

Vertaistuen merkitystä ei voida korostaa liikaa ja läheisten tai ammattilaisten antama tuki ei korvaa vertaisten antamaa tukea. Vertaistuki koetaan usein voimaannuttavaksi, vertaisilta saa käytännön vinkkejä ja tulee kuulluksi.

Usein vertaistukea kaivataan heti silloin, kun on saanut harvinaisen diagnoosin. Joskin vertaistuen tarve saattaa tulla myöhemminkin. Vertaistuki voi olla kahden keskistä tai ryhmässä joko kasvokkain tai verkon välityksellä tapahtuvaa.

Käy tutustumassa harvinaisten keuhkosairaiden vertaisryhmiin, joista on tehty tulostettavat esitteet Hengitysliiton uudistuneille verkkosivuille. Tällä hetkellä harvinaisille keuhkosairaille on vertaisryhmiä Etelä-, Länsi- ja Pohjois-Suomen alueella sekä verkossa.

Ota yhteyttä, jos koet tarvitsevasi vertaistukea, mutta sinulle ei löytynyt sopivaa ryhmää.

Tietoa vuoden 2018 harvinaisten keuhkosairaiden vertaistoiminnasta on seuraavassa Hengityskirjeessä.

Lisätietoja: Marika Kiikala-Siuko, marika.kiikala-siuko(a)hengitysliitto.fi, p. 050 539 3071.

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC