Languages

Harvinaisten keuhkosairautta sairastavien ja heidän läheistensä vertaisryhmien tapaaminen Tampereella

Tampereen harvinaista hengityssairautta sairastavat saivat maanantaina 5. päivä kesäkuuta vieraita Turusta. Aamulla oli Turusta lähtenyt pikkubussilla 15 hengen porukka ja vastassa oli 13 tamperelaista. Tapaamiseen osallistui myös Hengitysliitosta Länsi-Suomen suunnittelija Hanna-Leena Kärkkäinen ja harvinaistoiminnan suunnittelija Marika Kiikala-Siuko. Edellisen kerran vertaisryhmät tapasivat kesällä 2015 Turussa.

Aamulla aurinko lupasi mukavaa säätä Tallipihan ja Tammerkosken ympäristön tutustumiseen. Sää teki kuitenkin muutoksen sen aikana, kun ruokailimme Panimoravintola Plevnassa. Sade ei kuitenkaan haitannut vaan osa lähti ruokailun jälkeen tutustumaan Tallipihaan, josta löytyi muun muassa erittäin herkullinen suklaapuoti. Osa lähti tutustumaan Tammerkosken ympäristöön ja huhujen mukaan Koskikeskuksen kauppojen tarjontaan. Osa otti heti matkakohteekseen Kahvisalongin, jossa Tampereen Hengitysyhdistys tarjosi iltapäiväkahvit herkullisen kakkupalan kera.

Päivän aikana vaihdettiin kokemuksia ja ajatuksia vertaisten kanssa. Missään kohdin ei tullut kuulua Tampere-Turku vastakkainasettelua ja tapaaminen sujui rauhallisesti, mutta iloisin mielin. Kahvisalongissa turkulaiset kiittivät tapaamisesta ja heidän vertaisohjaajansa Kai Rusi ojensi tamperelaisille lahjan, jonka vastaanotti tamperelaisten vertaisohjaaja Ritva Vuorimäki.

Organisation for Respiratory Health in social media

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.