Languages

Harvinaisten keuhkosairautta sairastavien ja heidän läheistensä vertaisryhmien tapaaminen Tampereella

Tampereen harvinaista hengityssairautta sairastavat saivat maanantaina 5. päivä kesäkuuta vieraita Turusta. Aamulla oli Turusta lähtenyt pikkubussilla 15 hengen porukka ja vastassa oli 13 tamperelaista. Tapaamiseen osallistui myös Hengitysliitosta Länsi-Suomen suunnittelija Hanna-Leena Kärkkäinen ja harvinaistoiminnan suunnittelija Marika Kiikala-Siuko. Edellisen kerran vertaisryhmät tapasivat kesällä 2015 Turussa.

Aamulla aurinko lupasi mukavaa säätä Tallipihan ja Tammerkosken ympäristön tutustumiseen. Sää teki kuitenkin muutoksen sen aikana, kun ruokailimme Panimoravintola Plevnassa. Sade ei kuitenkaan haitannut vaan osa lähti ruokailun jälkeen tutustumaan Tallipihaan, josta löytyi muun muassa erittäin herkullinen suklaapuoti. Osa lähti tutustumaan Tammerkosken ympäristöön ja huhujen mukaan Koskikeskuksen kauppojen tarjontaan. Osa otti heti matkakohteekseen Kahvisalongin, jossa Tampereen Hengitysyhdistys tarjosi iltapäiväkahvit herkullisen kakkupalan kera.

Päivän aikana vaihdettiin kokemuksia ja ajatuksia vertaisten kanssa. Missään kohdin ei tullut kuulua Tampere-Turku vastakkainasettelua ja tapaaminen sujui rauhallisesti, mutta iloisin mielin. Kahvisalongissa turkulaiset kiittivät tapaamisesta ja heidän vertaisohjaajansa Kai Rusi ojensi tamperelaisille lahjan, jonka vastaanotti tamperelaisten vertaisohjaaja Ritva Vuorimäki.

Organisation for Respiratory Health in social media

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu