Languages

Viherkatot

Viherkatot ovat ainakin teoriassa toimivia rakenteita, joita voi hyödyntää erityisesti tasakattoisissa rakenteissa.

Viherkaton hyötynä voi olla:

• katon suojaaminen eroosiolta ja vaurioilta
  • ääni- ja lämpöeristeenä toimiminen
  • pienhiukkasten sitominen ja
  • hulevesien parempi hallinta.

Jotkut kaupungit edistävät kaavoituspolitiikallaan viherkattojen rakentamista. Esim. Helsingin kaavoitus suosittelee sitä. Viherkattojen rakentamista koskevissa uutisissa korostetaan ilmanlaadun paranemista, viihtyvyyden lisäämistä ja sateiden vaikutusten hillintää.

Todennäköisesti ekologiset hyödyt ovat tärkeämpiä kuin rakenteellinen hyöty. Viherkatot ovat toistaiseksi jääneet pieneksi rakentamisen trendiksi. Tähän saattaa olla syynä monia asia, kuten:

• selkeän suunnitteluohjeistuksen vähäisyys
  • epätietoisuus siitä, kuinka rakenteet kestävät jatkuvaa kosteusrasitusta
  • mahdolliset routa- ja jääongelmat  talvella sekä
  • suuri huollontarve.

Lisäksi Ylen uutisoinnin mukaan hinta ja ennakkoluulot jarruttavat rakentamista.

Hengitysliitto seuraa viherkatoista käytävää keskustelua ja niistä tehtäviä tutkimuksia. Jos tiedät aiheeseen liittyvän tutkimuksen tai selvityksen, lähetä vinkki tiedotus(a)hengitysliitto.fi.

Organisation for Respiratory Health in social media

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC