Languages

Työpaikat, tuotevalmistajat & palveluntarjoajat

Hengitysliitto suosittaa, että tarpeettomien ja hyödyltään kiistanalaisten kemikaalien käyttöä rajoitettaisiin kulutustuotteissa. Tuotevalmistajat ja palvelutarjoajat voisivat myös rajoittaa ja välttää keinotekoisten tuoksujen käyttöä omissa valmisteissaan ja tiloissaan. Tavarataloissa, kauppakeskuksissa ja marketeissa hajusteettomat tuotteet pitäisi olla helposti saatavilla ja erillään muista tuotteista.

Hengitysliitto suosittaa, että tarpeettomien ja hyödyltään kiistanalaisten kemikaalien käyttöä rajoitettaisiin kulutustuotteissa. Hajusteita lisätään kosmetiikan, pesuaineiden ja ilmanraikastimien lisäksi siivous- ja hygieniatuotteisiin (esim. nenäliinat, roskapussit, terveyssiteet) ja käyttötavaroihin (huonetuoksut, hajustekynttilät, kengänpohjalliset). Hajusteettomat tuotteet ovat yhtä tehokkaita.

Eri palvelutarjoajien hyödyntämää ”tuoksumarkkinointia” kemiallisilla tuoksuilla olisi myös hyvä rajoittaa.

Työpaikoilla hyvä alku on varmistaa käytettävien ja yleisötiloissa olevien pesuaineiden tuoksuttomuus. Hengitysliiton verkkosivuilta on ladattavissa #tuoksutON–julistesarja, joiden avulla voi kannustaa tuoksukuorman vähentämiseen sekä omia työntekijöitä että asiakkaita.

Hengitysliitto suosittaa, että tuotevalmistajat ja palvelutarjoajat rajoittaisivat ja välttäisivät keinotekoisten tuoksujen käyttöä omissa valmisteissaan ja tiloissaan. Tuoksuton saippua ja pesuaineet ovat pääsääntöisesti yhtä tehokkaita kuin tuoksuvatkin. Asiakkaita ja työntekijöitä voi kannustaa mukaan lähtemällä Hengitysliiton yhteistyökumppaniksi tai lataamalla verkosta #tuoksutON–julisteen.

Tavarataloissa, kauppakeskuksissa ja marketeissa suosittelemme kiinnittämään huomiota kosmetiikka- ja pesuaineosastojen sijaintiin niin, että hajusteettomat tuotteet olisivat helposti saatavilla ja erillään muista tuotteista. Tällä pienellä asialla on suuri merkitys tuoksuille herkistyneiden asiointiin ja ostosten tekoon.

Jos tuotteesi ja palvelusi ovat jo tuoksuttomia, voit hakea sille Hengitysliiton #tuoksutON –yhteistyökumppanuutta. Kysy lisää: viestintäpäällikkö Hanna Salminen, etunimi.sukunimi@hengitysliitto.fi

Lue juttu Hajusteettomat kampaamot yleistyvät Etelä-Karjalassa Lappeenrannan uutisista

Organisation for Respiratory Health in social media

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC