Languages

Vertaistoiminta

Kokemustoimija on hengityssairautta sairastava, sisäilmasta oireileva tai sairastava tai hänen läheisensä, joka on koulutuksessa rakentanut kokemuksestaan tarinan kerrottavaksi. Kokemustoimijat voivat myös oman kokemustietonsa nojalla osallistua erilaisiin kehittämis-, arviointi ja muihin tehtäviin.

Vertaistukija on hengityssairautta sairastava, sisäilmasta oireileva tai sairastava tai hänen läheisensä, joka on koulutuksessa saanut valmiudet tarjota vertaistukea toiselle sairastavalle tai omaiselle. Toisin kuin vertaisryhmissä tuki on yksilömuotoista. Tuki voi toteutua kasvokkain, puhelimitse tai verkkoyhteydellä.

Verkkovertaisohjaaja on hengityssairautta sairastava, sisäilmasta oireileva tai sairastava tai hänen läheisensä, joka on koulutuksessa saanut valmiudet ohjata vertaisryhmää verkossa.

Hengitysliitto kouluttaa, ohjaa ja markkinoi kokemustoimijoiden, vertaistukijoiden ja verkkovertaisohjaajien toimintaa. Koulutetut henkilöt sitoutuvat Hengitysliiton arvoihin.

Vertaisohjaaja on hengityssairautta sairastava, sisäilmasta oireileva tai sairastava tai hänen läheisensä, joka on koulutuksessa saanut valmiudet ohjata oman hengitysyhdistyksensä kasvokkain kokoontuvaa vertaisryhmää. Vertaisohjaajien toimintaa ohjaa ja tukee oma hengitysyhdistys yhdessä järjestöasiantuntijan tai harvinaisten suunnittelijan kanssa.

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC