Languages

Kevät käyntiin Lempeällä liikkeellä

Sisäilmasta oireilevan ja sairastavan on usein vaikea löytää tuoksutonta liikuntapaikkaa. Monen treenisalin sisäilma on kehno ja myöskin kanssaliikkujat voivat tuoksuillaan aiheuttaa lisäkuormaa herkistyneelle.

Nainen ohjaa joogaa tuolilla istuen
Lempeä liike -verkkoliikuntaryhmää ohjaa Chillaamon Katariina Porthan. Kameran takana videotaltioinnista vastaa verkkovertaisohjaaja Pirkko Moisio.

Hengitysliitto ja Oulun Seudun Hengitysyhdistys käynnistivät tammikuussa Facebookiin verkkovertaisryhmän, jossa sisäilmasta oireilevat ja sairastavat ovat voineet kokeilla ohjattua kotiharjoittelua striimattujen treenituntien välityksellä. Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävä treenitunti lähetetään livenä verkossa aina tiistaisin klo 19. Treenitunti on katsottavissa viikon ajan, seuraavaan treenikertaan saakka. Eli voit myös treenailla juuri silloin, kun sinulle itsellesi sopii parhaiten. Treeneissä on pyritty myös ottamaan huomioon ryhmäläisiltä tulleet toiveet ja hyödyntämään kotoa löytyviä apuvälineitä (keppi, pallo, tyyny, huivi) treenin tueksi.

Kotiharjoittelua täydentää vertaisohjattu Facebook-ryhmä, jossa osallistujat voivat halutessaan keskustella kaikesta harjoitteluun ja hyvinvointiin liittyvästä keskenään sekä liikuntatunteja ohjaavan ammattilaisen kanssa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on rauhallisen lempeä ja ammattitaitoinen ote ohjaamiseen sekä monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Ryhmäläisten palautteita on ollut ilo lukea ja on huikeaa saada olla toteuttamassa jotakin erilaista, meidän sairastuneiden hyvinvointimme tueksi. Tästä onkin hyvä jatkaa viimeiset kahdeksan kevään striimauskertaa. Treenikauden päätyttyä toukokuun loppuun, kevätkauden tunnit tulevat kesäkuussa jakeluun kaikille Hengitysliiton Mopsi-mobiilijäsenkortin käyttäjille. Tämä mahdollistaa liikkumisen ilon siis myös kesätauon ajalle ja livetunteja jatketaan sitten taas syksyllä 3.9. alkaen aina 26.11.2019 asti.

Ryhmän jäsenyyttä voit hakea Facebookissa: Lempeä Liike – Hyvinvointia Hengittäen. Tervetuloa mukaan liikkumaan lempeästi!

Terveisin

Pirkko Moisio