Languages

Kaatuminen on taitolaji

Lapinlahden hengitysyhdistysläiset opettelivat kaatumista sisätiloissa.

Yhdistysväki judoseuran kaatumikurssilla
Lapinlahden yhdistysväki harjoittelemassa turvallista kaatumista.

Paikallinen judoseura Lapinlahden Shiranami järjesti kurssin, jossa opeteltiin kaatumaan tatamille ilman käsien, lonkan tai pään satuttamista. Jokainen voi opetella köllähtämään kyljelleen tai selälleen turvallisesti kotona. Kaatuminen on taitolaji.

– Liikkeet eivät olleet helpoimmasta päästä. Kahden danin mustavöinen Jari Kuokka Lapinlahden Shiranami ry:stä korostaa, että käsiä ei saa laittaa kaatuessaan väliin. Otetaan ne kädet pois sieltä välistä ja pidetään pää mahdollisimman kaukana maasta ilman ruoskaliikettä leuka kiinni rinnassa. Ja sitten joustavuutta jaloista ja vähän ennakointia, neuvoo Kuokka.

Kaatumista harjoiteltiin ensin paksulle patjalle tatamin lisäksi, sitten ohuemmalle ja lopuksi suoraan hieman kovemmalle patjalle eli judotatamille. Kaatumista harjoiteltiin sekä taaksepäin, eteenpäin että sivulle. Useaa jännitti aluksi kaatuminen, käsien sijoittelu ja pään suojaaminen, mutta lopuksi rento liike löytyi, se olikin yllättävän helppoa.

Turvallinen kaatuminen säästää paitsi surua ja vaivaa itseltä, myös yhteiskunnan rahaa. Iäkkäillä on usein suuri kaatumisen pelko.

Hengitysyhdistysläiset suunnittelivat jo tulevia treenejä, joissa kaatumista harjoitellaan. Turvallisessa kaatumisessa on tärkeintä suojata ensin tärkeimmät elimet, pää on pääosissa kaikenlaisissa kaatumistilanteissa.

Kuokka summaa tärkeimmät asiat kaatumisessa seuraavasti:

• kaaduitpa mihin suuntaan tahansa, suojaa aina päätäsi painamalla leuka rintaan, se on samalla myös nopein suojautumiskeino kaatumiselle
  • jos ehdit, rentoudu ja laskeudu polvista alaspäin niin paljon kuin mahdollista, silloin kaatuminen tai itseasiassa tippuminen jaloilta on mahdollisimman pehmeä
  • älä vie ikinä käsiäsi itsesi ja maan väliin vaan pyri viemään ne ristiin rintasi päälle jolloin vältyt ranne-, kyynärpää-, olkapää- ja niskavaurioilta

–  Tärkeintä on harjoittelu, rohkeasti vaan kokeilemaan ja harjoittelemaan kaatumista turvallisessa ympäristössä, sanoo kokenut judon harrastaja ja ohjaaja Jari Kuokka.

Teksti: Jari Kuokka
Kuva: Mirja Vatanen

Organisation for Respiratory Health in social media

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC