Languages

Hengityssairaus ja matkailu

Hengityssairaan kannattaa suunnitella matka etukäteen, jotta lomallakin olisi helpompi hengittää.

Matkavalmistelut ajoissa

Kun pohdit lomamatkaa, pohdi aluksi hotellin kuntoa ja ilmanvaihtoa. Esimerkiksi Tripadvisor-palvelusta voi tarkistaa etukäteen, millaisen arvosanan hotelli on saanut muilta matkailijoilta. Voit olla yhteydessä myös suoraan hotelliin. Olisi suositeltavaa, että hotellihuoneessa ja hotellin yleisissä tiloissa olisi ilmanvaihtojärjestelmä, joka jäähdyttää sisäilman ja suodattaa ulkoilman epäpuhtauksia.

Matkavakuutus kannattaa ottaa aina. Myös sen ehdot on tarkistettava huolellisesti ennen matkaan lähtemistä. Kysy, korvaako vakuutus mahdollisen sairaankuljetuksen kotimaahan. Kysy myös, kattaako se sairaanhoitokulut, jotka johtuvat jo olemassa olevasta hengityssairaudesta tai muusta pitkäaikaissairaudestasi. Jos asia on epäselvää, vakuutusvirkailijalta voi pyytää henkilökohtaista tapaamista ja kirjata ehdot sopimukseen tarkasti. Vakuutus otetaan yksityisestä vakuutusyhtiöstä. Tallenna itsellesi myös vakuutusyhtiön hätänumero sairastumistapauksien varalta. Eurooppalaisen sairaanhoitokortin saat tilaamalla Kelasta. Se on erinomainen apu matkalla: voit saada hoitoa EU- ja ETA-maassa tai Sveitsissä. Huomaa viimeinen voimassaolopäivä, jonka umpeutumisen jälkeen kortti on tilattava uudelleen.

Mitä pakata mukaan?

• riittävä määrä lääkkeitä
  • paperiset lääkereseptit
  • mahdollinen uniapnealaite
  • eurooppalainen sairaanhoitokortti.

Lentäminen ja hengityssairaus

Hengityssairaudet saattavat vaatia erityishuomiota lentomatkoilla. Lentokoneen sisäilma on ohutta, sillä ilmanpaine on korkeampi. Se voi aiheuttaa hengityssairaille hengitysvaikeuksia. Etenkin vaikeaa keuhkoahtaumatautia tai harvinaista hengityssairautta sairastavan kannattaa ennen matkaa kysyä oman lääkärin näkemystä. Kannattaa lisäksi varmistaa suoraan lentoyhtiöstä, onko matkustaminen mahdollista. Jotkin lentoyhtiöt voivat vaatia lääketieteellisen selvityksen tekemistä matkustajan lentokelpoisuudesta.

Uniapnean hoitoa ei kannata keskeyttää matkan ajaksi, sillä oireet palaavat jo parin ilman laitetta nukutun yön jälkeen. Jos matkustat lentäen, etukäteen on hankittava laitevalmistajan matkustustodistus, jossa ilmenee CPAP-laitteen käyttötarkoitus. Sitä kysytään lentokentän turvatarkastuksessa. CPAP-laite on aina pakattava käsimatkatavaroihin, vaikka ei sitä lennon aikana käyttäisikään. Laite ei vaurioidu läpivalaisussa.

Kävelymatkat lentokentän portilta toiselle saattavat olla pitkiä. Vammaiset ja liikuntarajoitteiset matkustajat voivat saada useilla eurooppalaisilla lentokentillä avustamispalvelua. Finavia suosittelee matkustajia varaamaan avustamispalvelun etukäteen.

Reseptilääkkeitä ulkomailla

Paperisella reseptillä voi ostaa lääkkeitä muualla Euroopassa. Tulevaisuudessa myös sähköistä reseptiä voi käyttää eurooppalaisissa apteekeissa. Kokeilu alkoi Suomesta ja Virosta, jatkossa se tulee laajenemaan muualle Eurooppaan. Tulevaisuudessa esimerkiksi kylmäsäilytystä vaativat lääkkeet voi siis hankkia matkakohteesta. Huomioi, että suomalainen resepti ei kuitenkaan takaa lääkkeen saatavuutta ulkomailla. Myöskään suorakorvausta ei voi saada paikan päällä, vaan se pitää hakea jälkikäteen Suomessa. Lue lisää Kanta.fistä.

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC