Languages

Harvinaisten päivä 29.2. tarjoaa eväitä hyvään elämään

Kansainvälistä harvinaisten sairauksien päivää vietetään helmikuun viimeisenä päivänä. Hengitysliitto, pohjoisen harvinaisaktiivit ja Harvinaiset-verkosto järjestävät päivän kunniaksi Harvinaisen hyvää elämää -tapahtuman Oulussa.

Kädet taivasta kohti, harvinaisten hengityssairauksien kampanjakuva
KUVA: Eurordis, rarediseaseday.org

Pääkirjaston tapahtumatila Laiturissa on kello 12-14 tarjolla monenmoista kiinnostavaa.

– Saamme Kemistä vieraaksemme kokemustoimija Eeva-Liisa Peltosen. Hän esittää keskustelun pohjustukseksi paljon kehuja keränneen monologinsa, joka pohjautuu Eeva-Liisan omaan tarinaan, kertoo tapahtuman valmistelutiimin jäsen Elisa Tomperi. Elisa myös juontaa tilaisuuden.

Keskustelua herättelevänä asiantuntijana esiintyy ratkaisukeskeinen psykoterapeutti Hilkka Putkisaari. Hän puhuu hyvän elämän eväistä.

– Uskon, että yleisön kanssa syntyy kiinnostavaa mielipiteiden vaihtoa, Elisa Tomperi sanoo.

Myös Oulun seudun harvinaisaktiivit osallistuvat ohjelmakokonaisuuden valmisteluun. He ovat talven aikana tuumailleet omia keinojaan pitää huolta hyvinvoinnistaan silloinkin, kun elämä heittelee rankemman jälkeen. Ryhmäläiset laittavat konstinsa jakoon tapahtuman osallistujille vertaisreseptien muodossa.

Jo ennen harvinaisten päivää verkossa on tarjolla harvinaisia kokemustarinoita. Osallistumislinkit löytyvät Hengitysliiton tapahtumakalenterista ja sähköpostitse saamastasi verkkotoiminnan kalenterista.

Tervetuloa Ouluun!