Languages

Uniapneasta ja naiseudesta

– Uniapnea ja naiseuteni kytkeytyvät tiiviisti yhteen, sanoo kokemustoimija Anna-Liisa Kemi.

Helmikuisessa Hengitysliiton tarinaillassa keskusteltiin nettiyhteyden välityksellä siitä, voiko uniapnea varjostaa naiseutta. Aiheeseen johdattaneelle kokemustoimijalle Anna-Liisa Kemille, 62, uniapnea diagnosoitiin vuonna 2015.

– Olin tuolloin suunnattoman väsynyt ja ärtynyt. Päänsäryt vaivasivat aamuisin. Minulla oli tapana sanoa, että kärsin taas jonkun toisen krapulaa, kun en itse juuri käytä alkoholia, Kemi kertoo.
Sinnikäs nainen haki ratkaisua. Purentakiskot eivät osoittautuneet sellaiseksi, mutta vuonna 2017 kokeiluun tulleella CPAP-laitteella uniapnean hoito asettui tasapainoon.

Uniapneaa sairastava Anna-Liisa Kemi
Anna-Liisa Kemi ei usko yhdenkään hyvän ihmissuhteen päättyvän uniapnean vuoksi.

Huonot treffit

Voi olla vaikeaa heittäytyä parisuhteeseen, kun on elellyt yksin 30 vuoden ajan. Anna-Liisa Kemin tilanne oli tämä hänen havahtuessaan elämänkumppanin kaipuuseen. Uniapnea ja sen myötä sängyn viereen parkkeerattu CPAP-laite tuntuivat lisäävän haastetta intiimiin suhteeseen. Miten avata tilannettaan uuden ihmissuhteen herkillä alkuhetkillä?

Kun Anna-Liisa sitten tapasi kiinnostavan kahvikaverin, sairaus ja laitehoito eivät vain kerta kaikkiaan vaikuttaneet sopivilta juttuaiheilta ensimmäisille treffeille. Vasta aikailun jälkeen hän uskalsi kertoa tilanteestaan miehelle.

– Mies katosi saman tien, tiivistää Anna-Liisa tuolloiset tapahtumat tarinaillan 24 osallistujalle.

Hävettäviä mielikuvia

Iltaan osallistuvilta löytyy heiltäkin kokemuksia ja havaintoja uniapneaan liittyvistä vaikeista tunteista. Eräs nainen nukkui maskin vuoksi kaksi vuotta selkä mieheensä päin, ja toinen piilotti
CPAP-laitteen aina vierailtaan.

– Uniapnea on monelle naiselle häpeällinen juttu ja CPAP-laitteen saaminen shokki, tiivistää kuulija Pohjois-Suomesta jatkaen, että hän ja miehensä ovat kuitenkin jo sinut sairauden kanssa.

Edes kumppanin hyväksyvä suhtautuminen ei aina helpota. Kuten useisiin muihinkin sairauksiin, myös uniapneaan saatetaan liittää mielikuvia, joita vierastetaan.

– Sen ajatellaan olevan yipainoisen alko-miehen sairaus, kokee yksi keskustelijoista.

Eräs yksin asuva nainen sanoo kieltäneensä sairautensa pitkään. Hän epäilee uniapnean myötävaikuttaneen jopa avioliittonsa päättymiseen. Nyttemmin hän on kertonut laitehoidosta ystävilleen.

– He ovat lähinnä uteliaita. Kissani on jo CPAP-laitteeseen tottunut, mutta elämänkumppania edelleen kaipaan.

Anna-Liisa Kemi  ei myöskään jäänyt haikailemaan uniapneaa säikähtäneen kahvikaverin perään.

– Ystävät, jotka tämän takia hylkäävät, eivät ole ystäviä.

Meillä on pieni tyyny isännän ja minun välissä. Silti ylettyy ottamaan toista kädestä ja on oikein mukava nukkua, kertoo Anna-Liisa Kemi
Meillä on pieni tyyny isännän ja minun välissä. Silti ylettyy ottamaan
toista kädestä ja on oikein mukava nukkua, kertoo Anna-Liisa Kemi.

Käsi kädessä unille

Anna-Liisan haave hyvästä parisuhteesta on sittemmin toteutunut. Uudelle treffikaverille hän halusi kertoa sairaudestaan heti suhteen alussa.

– Mies tuumasi, että onhan hänelläkin sydämentahdistin ja että tällä iällä remppaa on itse kullakin.

Tämä mies on pysynyt vierellä. Yhdessä eletään, eikä uniapnea ole Anna-Liisan mukaan vaikuttanut parisuhteeseen millään tavoin. Tosin joskus nukahtamisen hetkellä mies saattoi aiemmin sanoa ilmavirran häiritsevän, mutta avuksi löytyi simppeli konsti.

– Meillä on pieni tyyny isännän ja minun välissä. Silti ylettyy ottamaan toista kädestä ja on oikein mukava nukkua.

Ratkaisujen löydyttyä itseään kannattaa kiittää.

– Ja lenkillä jos tapaatte kaverin, niin kehukaa hänetkin, kehottaa Anna-Liisa, joka pitää itseään nykyisin ”aktiivisena harrastajana uniapnean suhteen”.

– Minulle saa laittaa viestiä, kokemustoimija lupaa keskustelijoille tarinaillan lopuksi.