Languages

Ajankohtaista: kasvomaski

Perustietoa kasvo- ja hengitysmaskeista koronavirustilanteen aikana. Sivu on päivitetty 20.10.2020.

1. Kannattaako kasvomaskia (kasvosuojusta) käyttää koronan vuoksi?

Kasvomaskin asianmukainen käyttö voi vähentää tartuntoja. THL on täydentänyt 24.9. kasvomaskisuositusta koronaepidemian kiihtymis- ja leviämisvaiheiden ohjeilla.

Alueelliset linjaukset kasvomaskeihin liittyvistä suosituksista vaihtelevat. Suositukset ovat myös erilaisiin aikarajoihin ja koronaviruksen esiintyvyyslukuihin sidottuja. Esimerkiksi pääkaupunkiseutua koskevat kasvomaskisuositukset kerrotaan Helsingin kaupungin verkkosivuilla.

Kasvomaskia kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan kaikissa julkisissa paikoissa, joissa muiden ihmisten välttäminen ei ole mahdollista.

Kasvomaskia käytettäessä tulee noudattaa suojuksen oikeaa pukemis- ja riisumistekniikkaa. Jos maskia käyttää väärin, se voi jopa lisätä koronaviruksen tartunnan riskiä.

Kasvomaskin käyttäminen ei korvaa virustartuntojen ensisijaisia torjuntatoimia, kuten lähikontaktien välttämistä, turvavälejä, käsienpesua ohjeiden mukaisesti tai yskimis- ja aivastushygieniaa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Työterveyslaitos ja Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) antavat ohjeita kasvomaskien turvallisesta käytöstä.

2. Kannattaako hengityssairaan käyttää kasvomaskia

Kasvomaskin käyttö on pääosin hengityssairauksia sairastaville turvallista, mutta siihen voi liittyä seikkoja, jotka vaikeuttavat käyttöä. Jos vaikeaan hengityssairauteen liittyy hengitysvajaus, ei maskin käyttöä suositella.

Maskin käyttö voi tuntua aluksi raskaalta, joten tärkeää on löytää itselleen sopiva suojus ja harjoitella maskin käyttöä ja sen läpi hengittämistä esimerkiksi kotona istuen. Monille tulee maskin käyttöä aloitettaessa hikoilua tai pyörrytyksen tunnetta, mutta nämä yleensä väistyvät maskiin tottumisen jälkeen. Jos harjoittelusta ja rauhallisesta aloituksesta huolimatta maskia ei pysty käyttämään tai hengitys tuntuu vaikealta, voi kokeilla venttiilillistä maskia, vaikkakaan ne eivät suojaa ympäristöä, jos kantaja sairastaa koronatautia. Jos harjoittelusta huolimatta maskin kanssa on vaikea hengittää, ei maskia pidä käyttää.

3. Kannattaako katupölyltä suojautua hengityssuojaimella?

Katupölyltä voi suojautua kestokäyttöisellä hengityssuojaimella, jossa on vaihdettava P2-luokan suodatin. Tärkeää on huomata, että se ei suojaa koronavirustartunnalta eikä kyseessä ole terveydenhuollon ammattilaisten käyttämä hengityssuojaintyyppi. Katupölysuojainten saatavuus voi vaihdella. Suojain lisää hengitysvastusta, joten sitä käytettäessä kannattaa liikkua tavallista rauhallisemmin.