Languages

Avoimet luennot elämästä koronan jälkeen – Helin kesä 2020

Hengitysliiton valtakunnallinen järjestökoulutustapahtuma ”Helin kesä” järjestetään perjantaina 5.6.2020 jo 58. kerran. Tänä vuonna koulutus on avoin kaikille kiinnostuneille ja se toteutetaan striimattuna verkossa 5.6.2020 klo 14.00–17.30.

Tapahtumaan voit osallistua tästä. Luennot ovat suoria (striimattuja) verkkolähetyksiä, joiden aikana voit kirjoittaa asiantuntijalle kysymyksiä viestiseinälle.

Alansa huippuluennoitsijat alustavat ajankohtaisista aiheista. Aivotutkimuksen tohtori Ville Ojanen käsittelee aikaa koronaepidemian jälkeen ja miten uuteen arkeen totutellaan, kokemustoimija Eeva-Liisa Peltonen kertoo kokemuksistaan erillään olosta ja vuorovaikutusmuotoilija Simo Routarinne rakentaa kanssamme rakentavaa vuorovaikutusta verkossa ja kasvokkain.

Tässä Helin kesässä kannattaa olla kuulolla, sillä tapahtumasta ei tehdä tallenteita.

Helin kesä -ohjelma

14.00–14.15 Tervetuloa Helin kesän yleisöluentoihin!
Hengitysliiton toiminnanjohtaja Markku Hyttinen ja järjestöjohtaja Mervi Puolanne

14.15–15.15 Elämä koronan jälkeen. Miten hyviä asioita tapahtuu? Miten uuteen arkeen totutellaan? Miten itseään ja muita voi auttaa sopeutumisessa? Mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota?
Aivotutkimuksen tohtori Ville Ojanen

15.30–16.00 Kokemuksia erillään olosta. Ajatuksia yhteisöllisyyteen, yhdessä olemiseen ja yhdessä tekemiseen.
Kokemustoimija Eeva-Liisa Peltonen

16.10–17.10 Rakentavaa vuorovaikutusta verkossa ja kasvokkain.
Vuorovaikutusmuotoilija Simo Routarinne

17.10–17.30 Päätössanat

Tutustu tarkemmin luennoitsijoihin

Ville Ojanen

Ville Ojanen on aivotutkimuksesta väitellyt psykologi. Ville on yksilön, ryhmän ja yhteisöjen uudistumisen ja kasvun ammattilainen. Villen vahvuus on syvällinen ymmärrys ja laaja ammatillinen kokemus ihmisen aivoja – ajatuksia, tunteita ja käyttäytymistä – ohjaavista tekijöistä, sekä niihin vaikuttamisesta. Hänellä on satojen luento- ja valmennustilaisuuksien kokemus käyttäytymistieteellisen tiedon kansantajuistamisesta ja viemisestä käytäntöön yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen tasolla.

Eeva Liisa Peltonen

Eeva-Liisa Peltonen on Hengitysliiton kouluttama kokemustoimija. Hän on kemiläinen, harvinaisia sairauksia sairastava ja työkyvyttömyyseläkkeellä oleva keski-ikäinen nainen - vallan Harvinainen. Elämänmakuisessa kokemustarinassaan hän toteaa faktat, mutta tragediaa hän ei niiden ympärille rakenna; paljosta luopumista, mutta myös iloa, valoa, toivoa ja välillä jopa naurattaa. Yksi hänen tavoistaan kertoa kokemustarina on monologi ”Sanoisinko sairasta”. Se on ravisteleva aikamatka kroonisesti sairaan maailmaan.

Kokemustoimijuuden rinnalla Eeva-Liisa toimii myös koulutettuna simulaatio- eli potilasnäyttelijänä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. He saavat harjoitella erilaisia kohtaamisia asiakkaiden ja potilaiden kanssa turvallisesti simulaatioympäristössä.

Simo Routarinne

Simo Routarinne on Improvment Oy:n luova johtaja, vuorovaikutusmuotoilija, valmentaja, näyttelijä, ohjaaja ja käsikirjoittaja. Simolla on yli 20 vuoden kokemus saada ihmiset ja yhteisöt muuttamaan toimintatapojaan sujuvimmiksi, toisiaan kannustaviksi ja tuloksellisiksi. Hän ei pelkästään luennoi, vaan käyttää toiminnallisia menetelmiä myös verkon välityksellä: luvassa on konkreettisia, helppoja ja hauskoja käytännön harjoitteita – oma kokemus jättää syvemmän muistijäljen kuin pelkkä kuuntelu ja katselu.