Languages

Selviytymistarinoita ja henkilökuvia

Täältä löydät erilaisia aitoja henkilökuvia ja tarinoita, miten sairastuneet ovat selviytyneet eteenpäin elämässään.

Haluatko jakaa oman tarinasi?

Jokaisen elämänpolku on erityinen, mutta saamme voimaa muiden kanssakulkijoiden kokemuksista. Haluaisitko sinä jakaa itsellesi merkityksellisen tarinan hengitysterveyden ylläpidosta, hyvää tekevästä liikkumisesta, hengityssairaudesta tai uudesta savuttomasta elämästä ilman nikotiinituotteita?

Hengitysliitto julkaisee tarinoita mm. Hengitys-lehdessä, uutiskirjeissä ja verkossa. Tarina voi olla asiajuttu, henkilökuva, video tms. Lisäksi liiton kautta etsitään jatkuvasti haastateltavia erilaisiin sanoma- ja aikakauslehtiin, radioon ja televisioon.

Jos kiinnostut, ota yhteyttä viestintään tiedotus@hengitysliitto.fi ja kerro halukkuudestasi jakaa oma tarina. Mietitään yhdessä, milloin ja miten sen voisi tehdä.

Elviira sairastui sisäilmasta kouluikäisenä. Katso Elviiran tarina aina kouluajoista työelämään asti.

Jonathan sairastaa vakavaa, harvinaista keuhkosairautta, jolle ei ole löytynyt täsmällistä diagnoosia. Hän tarvitsee lisähappea selvitäkseen päivittäisistä askareista. Mitä Jonathanin arkeen kuuluu? Entä miten hänen koulunkäyntinsä sujuu?

Pertti sairastui astmaan. Pian hänellä todettiin myös keskivaikea uniapnea. Astmalääkityksen ja CPAP-hoidon lisäksi Pertti hoitaa itseään liikkumalla ahkerasti. Myös yhdistystoiminta on lähellä Pertin sydäntä.

Heikki Huotari sairastui työpaikkansa sisäilmasta. Työnantaja vähätteli sisäilmaongelmia ja Heikin oireilua. Työtoveritkin ottivat etäisyyttä. Heikki jäi yksin. Loppujen lopuksi hän menetti tajunsa työpaikan vessassa ja iski päänsä lavuaariin. Sen jälkeen työpaikalle ei enää ollut paluuta.

Koulun sisäilmasta sairastuneet kasiluokkalaiset Santra ja Pihla ovat nykyajan evakkoja. Tytöt ovat kokeilleet 15 eri opiskelupaikkaa, kuten kahviloita ja muita yleisiä tiloja. Miten tytöt suhtautuvat tulevaisuuteensa? Mitkä ovat heidän terveisensä päättäjille ja mitä mieltä he ovat nykyajan rakentamisesta?

Vuonna 2014 Kaurialan koulussa ilmeni sisäilmaongelmia. Kaikki koululaiset siirtyivät opiskelemaan väistötiloihin Hämeenlinnan Ammattikorkeakouluun. Yläastelaiset Santra ja Pihla, joille sisäilmaongelmat olivat aiheuttaneet vakavia ongelmia, eivät pystyneet opiskelemaan väistötiloissakaan. Ainoa tila, jossa he kykenevät työskentelemään, on Kaurialan koulun kabinetti.

Jonathan sairastaa vakavaa, harvinaista keuhkosairautta. Hän tarvitsee lisähappea päivittäin. Jonathanin sairauden hoitaminen on iso osa hänen äitinsä Johannan elämää. Miten Johanna jaksaa ja mistä hän saa voimaa?

Jonathan sairastaa synnynnäistä keuhkoputkien laajentumaa. Lisähappi on hänelle välttämätön hoitomuoto monen muun lääkkeen ohella.

Jianca on yksi niistä, joiden arkielämä ei suju yhtä vaivattomasti kuin valtaosalla lapsista. Lapsen sairastuminen vaatii arkielämän sopeutumista koko perheeltä.

Taitoluistelija Tino Olenius sairastui lapsena astmaan. Miten Tino on päässyt huipulle sairaudestaan huolimatta ja millaista tukea hän on vuosien saatossa saanut? Video liittyy YIellä näytettyyn Iso kiitos -ohjelmasarjaan.

Entinen pikajuoksija Tuija Helander sairastui kesken urheilu-uransa vakavaan keuhkosairauteen, jonka vaikeimmat vaiheet hän joutui käymään läpi yksinhuoltajana. Tuija kiittää Hengitysliiton liikunnansuunnittelija Janne Haaralaa hädän hetkellä saamastaan tuesta. Video liittyy YIellä näytettyyn Iso kiitos -ohjelmasarjaan.

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC