Languages

Ilmanvaihto

Ilmanvaihtojärjestelmän tehtävänä on ylläpitää rakennuksen hyvää sisäilmaa. Ilmanvaihdolla rakennukseen johdetaan riittävästi raitisilmaa hengitettäväksi sekä poistetaan jo käytetty hiilidioksidipitoinen ilma rakennuksesta.

Poistoilman mukana rakennuksesta poistetaan myös ylimääräistä kosteutta ja sisäilman epäpuhtauksia (esim. ihmisten ja eläinten tuottamat epäpuhtaudet, rakennus- ja sisustusmateriaalipäästöt). Rakennuksesta poistettavaa kosteuslisää syntyy ihmisen aineenvaihdunnan ja toiminnan (ruuanlaitto, suihku, sauna, pyykinpesu ja -kuivaus) seurauksena. Myös lemmikkieläimet ja huonekasvit tuottavat kosteutta. Ylimääräisen kosteuden poistaminen on tärkeää, jotta rakennuksessa ei syntyisi homeille suotuisia kasvuolosuhteita.

Hyvä ilmanvaihto toimii seuraavasti:

• Raitisilma johdetaan oleskelutiloihin, makuu- ja olohuoneisiin.
  • Poistoilma poistetaan likaisista tiloista (sauna, pesuhuone, keittiö,vaatehuone).
  • Jokaisessa huoneessa on oltava vähintään 1 ilmanvaihtoventtiili, tilan käyttötarkoituksesta riippuen joko tulo- tai poistoilmaventtiili. Näin huolehdit siitä, että rakennuksessa ei ole tuulettumattomia huoneita, joissa ilmankosteus ja sisäilman epäpuhtaudet saattaisivat nousta haitalliselle tasolle.
  • Koneellista ilmanvaihtoa ei pidä koskaan sammuttaa. Säädä sen tehoa on rakennuksen käyttäjämäärän ja toiminnan mukaan: kun rakennuksessa ei ole käyttäjiä, voit säätää ilmanvaihtoa pienemmälle ja vastaavasti saunomisen ja peseytymisen ajaksi suuremmalle.
  • Varmista ilman kulkeutuminen likaisiin tiloihin siirtoilmareiteillä. Siirtoilmareitteinä toimivat oven alareunassa oleva yhtenäinen n. 1−2 cm rako tai siirtoilmasäleikkö. Jos yhtenäistä rakoa tai siirtoilmasäleikköä ei ole, voi oleskelutilan ja likaisen tilan ovea pitää hieman raollaan.

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC