Languages

Ilmanvaihdon huolto

Ilmanvaihdon perushuoltotoimenpiteisiin kuuluu ilmanvaihtoventtiilien ja kanaviston puhdistaminen, ilmansuodattimien vaihto ja puhdistaminen sekä ilmanvaihdon säätäminen.

Puhdista ilmanvaihtoventtiilit, kun niihin on kertynyt näkyvää likaa. Irrota venttiilit, pyyhki tai pese ne. Varo muuttamasta venttiilin lautasen asentoa, ettei venttiilin säätö muutu.

Korvausilmaventtiilien puhdistaminen

Talossa on usein erillisiä korvausilmaventtiilejä, joissa on myös suodattimia. Venttiilien puhdistusväli vaihtelee parista kuukaudesta puoleen vuoteen.

Korvausilmaventtiilin sisäosa irrotetaan paikaltaan ja suodatin vaihdetaan tai pestään miedolla pesuaineliuoksella. Myös tuloputki on pyyhittävä ja ulkoritilä imuroitava puhtaaksi.

Korvausilmaventtiilin irrottaminen
Kuva 1/7. Korvausilmaventtiilit puhdistetaan vähintään kaksi kertaa vuodessa. Venttiilin kansi irtoaa yleensä kiertämällä vastapäivään.

Karkeasuodattimen irrottaminen
Kuva 2/7. Venttiilin sisällä on yleensä karkea suodatin. Suodatin irrotetaan pesua varten.

Karkeasuodattimen puhdistaminen
Kuva 3/7.  Muovinen suodatin voidaan pestä lämpimällä vedellä ja tarvittaessa miedolla pesuaineliuoksella. Huonokuntoinen suodatin vaihdetaan kokonaan.

Korvausilmaventtiilin puhdistaminen
Kuva 4/7. Korvausilmaventtiili puhdistetaan nihkeällä liinalla ja miedolla pesuaineliuoksella.

Korvausilmaputken puhdistaminen
Kuva 5/7. Myös venttiilin putki kannattaa pyyhkiä.

Korvausilman ritilän puhdistaminen
Kuva 6/7. Korvausilmaventtiilin ulkopuolen ritilä kerää hyönteisiä ja roskia. Ritilä irtoaa yleensä vetämällä.

Korvausilman ritilän imuroiminen
Kuva 7/7. Ritilä imuroidaan puhtaaksi.

Teetä ammattilaisella ilmanvaihtokanaviston puhdistus

Teetä ammattilaisella 5−10 vuoden välein. Desinfiointiaineet eivät ole tarpeen. Ammattilainen säätää ilmanvaihdon puhdistuksen jälkeen. Talleta tarkastuspöytäkirja, josta ilmenee ilmanvaihtojärjestelmän säätöarvot.

Näin puhdistat ilmanvaihtokanavat

Ilmanvaihtokanavat on tarkastettava 5−10 vuoden välein ja puhdistutettava tarvittaessa. Mikäli kanava on kauttaaltaan pölyssä, on puhdistuksella jo kiire. Pieni määrä pölyä on aina kaikkien kanavien pohjalla.

Puhdistuksia ja tarkastuksia tekevät ilmanvaihtoyritykset ja nuohoojat. Sekä puhdistustarpeen arviointi, että puhdistus on jätettävä ammattilaisen tehtäväksi.

Ilmanvaihtokanavan puhtaus voidaan tarkastaa päätelaitteen (venttiilien) puhdistuksen yhteydessä.

Katso SULVIn (Suomen LVI-liitto) pätevyysrekisteri ilmanvaihdon mittaajista ja -säätäjistä.

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC