Languages

Ilmalämpöpumpun käyttö

Ilmalämpöpumpusta hyödyt parhaiten lämmityskauden alussa ja lopussa, kun ulkoilma ei ole vielä kovin kylmää.

Aseta ilmalämpöpumppu pelkälle lämmitystoiminnolle ja aseta sen tavoitelämpötila 2−4 astetta korkeammaksi kuin muun sähkölämmityslaitteiston.

Näin ilmalämpöpumppu tuottaa mahdollisimman suuren osan lämmöstä ja sähkölämmitys menee päälle vain tarvittaessa.

Pidä laite lämmityskaudella lämmitystoiminnolla ja helteillä jäähdytystoiminnolla. Laitetta ei kannata pitää automaattitoiminnolla, koska silloin laite vaihtaa asetusta lämmityksen ja viilennyksen välillä automaattisesti ja kuluttaa paljon energiaa.

Näin käytät ilmalämpöpumppua kesällä:

• Pidä ilmalämpöpumppua käynnissä vain silloin, kun olet itse kotona. Käynnistä laite, kun tulet sisään, sisätilat viilenevät nopeasti.
  • Älä jäähdytä liikaa. Lämmin ulkoilma voi tiivistyä viileiden rakenteiden pintoihin ja aiheuttaa kosteusongelmia. Liian viileä sisälämpötila voi aiheuttaa myös vilustumisen.
  • Jos ulkona on 30◦C lämmintä, säädä sisäyksikön jäähdytys muutamia asteita matalammaksi.

Käytä laitetta jäähdytykseen vain todellisen tarpeen mukaan. Ilmalämpöpumppu voi olla käyttämättömänä pitkän aikaa ilman, että siitä aiheutuisi vahinkoa laitteelle.  Tarkista ja tarvittaessa puhdista sisä- ja ulkoyksikkö kuitenkin ennen käyttöönottoa pitkän seisontajakson jälkeen.

Muista, että aika ajoin tapahtuvat ulkokennon sulatukset katkaisevat laitteen lämmöntuoton. Pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitelluissa ilmalämpöpumpussa on aina automaattinen sulatus.

Ilmalämpöpumppu talvella:

• Ilmalämpöpumpun lämpöenergian määrä vähenee pakkasten kiristyessä. Laitteesta riippuen 15−25 ◦C:n pakkasilla pumppu tuottaa lämpöä vain saman verran kuin se kuluttaa sähköä. Tällöin pumppu kannattaa sammuttaa.

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC