Älytekniikalla lisää energiatehokkuutta ja hyvää sisäilmaa

18. kesäkuu 2019 - 14:40 -- Verkkotoimitus
Mies ja nainen sohvalla

Energiatehokkuus on päivän sana, joka tulee vastaan eri yhteyksissä. Energiatehokkuuden parantaminen pienentää energiankulutusta, vähentää hiilidioksidipäästöjä ja tuottaa kustannussäästöjä. Hyvin tärkeitä asioita kaikki. Myös rakentamisessa ja asumisessa panostetaan energiatehokkuuteen. Tehokkuuden korostamisen huumassa on hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena. Tuomalla älytekniikkaa koteihin voimme edesauttaa energiatehokkuutta ja samalla panostaa sisäilman olosuhteisiin ja laatuun sekä asumismukavuuteen ja viihtyisyyteen.

Asu oikein -projektissa olemme seuranneet vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita, lämpötilaa sekä hiilidioksidipitoisuutta ja kosteutta. Seurantaprojektiin osallistuneilta asukkailta on kerätty projektin aikana tuntoja ja kokemuksia niin yleisellä tasolla kuin aina tietyn sisäilmaolosuhteen osalta. Asukkaat ovat kokeneet projektin pääsääntöisesti mielenkiintoiseksi ja seurannan hyödylliseksi, eivätkä anturit ole haitanneet normaalia elämistä. Pääsy oman kodin olosuhdetietoihin on herättänyt mielenkiinnon sisäilmaan ja osa onkin seurannut kotinsa sisäilmaolosuhteita säännöllisesti.

Seurannassa havaittiin odotetusti, että kodin sisäilman olosuhteisiin vaikuttavat suuresti niin vuodenaikojen ja vuorokaudenaikojen vaihtelut kuin normaali asuminenkin. Sisäilma on kuivaa talvella, kuuma kesäsää nostaa lämpötiloja sisällä ja hiilidioksidipitoisuudet kohoavat makuuhuoneissa yöaikaan riippumatta siitä, onko kyseessä uusi tai vanha asunto, omakotitalo tai kerrostaloasunto tai onko ilmanvaihto toteutettu koneellisesti tai painovoimaisesti. Vaikka asukkaat kodin olosuhteet aistivatkin, anturien keräämää numeerista dataa voidaan verrata mm. Asumisterveysasetuksessa säädettyihin sisäilman olosuhteiden toimenpideraja-arvoihin. Tehokkainkaan mittaaminen ei yksin riitä olosuhteiden korjaamiseen. Hyödyntämällä kerättyä dataa talotekniikassa ja sen säädöissä luodaan asukkaille viihtyisät ja terveelliset olosuhteet sekä käytetään energiaa tehokkaasti.

Lue kaikki seurantaprojektin blogi-kirjoitukset

Asuoikein

Bloggaaja

Kirsi Säkkinen

Sisäilma-asiantuntija

Hengitysliitto ry

Toimin Hengitysliitossa sisäilma-asiantuntijana. Vastaan sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimessa muun muassa homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyviin kysymyksiin.  Peruskoulutukseni on FM, pääaineena kemia. Suoritan parhaillaan Rakennusterveysasiantuntija-koulutusta.

Lisää bloggauksia aiheesta

#Asuoikein